Bu araştırma, gebelik stresi ve sosyal medya bağımlılığı ilişkisini belirlemek
amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde yapılmıştır.
Araştırmanın örneklemine Nisan 2020-Ekim 2020 tarihleri arasında Ordu ilinde yer
alan bir hastanenin, kadın doğum polikliniğine başvuran ve araştırmaya katılmaya
gönüllü 364 gebe alınmıştır. Veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Sosyal
Medya Bağımlılığı Ölçeği-Yetişkin Formu (SMBÖ-YF) ve Gebelik Stresini
Değerlendirme Ölçeği (GSDÖ-36) kullanılmıştır. Verilerin değerlendirmesinde
Bağımsız gruplarda t testi, Varyans analizi, Mann Whitney U analizi, Kruskall
Wallis analizi, Pearson ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Gebelerin yaş ortalaması 28.04±5.56’dir. Gebelerin %37.1’inin üniversite
mezunu, %69.2’sinin ev hanımı, %70.6’sının orta ekonomik düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Gebelerin SMBÖ-YF puan ortalaması 40.35±11.33 ve GSDÖ-36 puan
ortalaması 50.85±24.32 olarak bulunmuştur. Facebook-instagram-youtube kullanma,
sosyal medyada geçirilen süre ve kullanım amaçları ve sosyal medyadan ayrı kalma
durumuna göre SMBÖ-YF puan ortalaması istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur
(p<0.05). Facebook kullanma, sosyal medya kullanım amaçlarından arkadaşları ile
sohbet etmek, paylaşımda bulunmak, sosyal medyadan ayrı kalma hissi ve evde
sınırsız internet kullanımına göre toplam GSDÖ-36 puan ortalaması istatistiksel
olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Gebelerin GSDÖ-36 puan ortalaması ile
SMBÖ-YF puan ortalaması arasında istatistiksel açıdan anlamlı pozitif yönlü ve
düşük düzeyde ilişki bulunduğu belirlenmiştir (p<0.05).
Sonuç: Sosyal medya bağımlılığı arttıkça gebelik stresinin arttığı görülmüştür.
To determine the relationship between pregnancy stress and social media
addiction.
Material and Method: This research was conducted in a descriptive and
relationship-seeking type. The sample of the study included 364 pregnant women
who applied to the obstetrics clinic of a hospital in Ordu province and volunteered to
participate in the study between April 1, 2020 and October 30, 2020. Independent
groups t test, analysis of variance, Mann Whitney U analysis, Kruskall Wallis
analysis, Pearson and Spearman correlation analysis were used in the evaluation of
the data. Personal Information Form, Social Media Addiction Scale-Adult Form
(SMAS-AF), and Pregnancy Stress Rating Scale (PSRS-36) were used as data
collection tools. Independent groups t test, analysis of variance, Mann Whitney U
analysis, Kruskall Wallis analysis, Pearson and Spearman correlation analysis were
used in the evaluation of the data.
Results: The mean age of the pregnant women was 28.04±5.56. It was determined
that 37.1% of the pregnant women were university graduates, 69.2% were
housewives, 70.6% were at the middle economic level. The mean SMAS-AF score of
the pregnant women was 40.35±11.33 and the mean PSRS-36 score was
50.85±24.32. The mean SMAS-AF score was found to be significant according to the
use of Facebook-instagram-youtube, the time spent on social media and the purposes
of use, and the state of being away from social media (p<0.05). The total PSRS-36
score average was found to be significant according to Facebook use, social media
usage purposes, chatting with friends, sharing, feeling of being separated from social
media, and unlimited internet use at home (p<0.05). It was determined that there was
a statistically significant positive and low correlation between the PSRS-36 mean
score of the pregnant women and the SMAS-AF mean score (p<0.05).
Conclusions: As social media addiction increases, pregnancy stress also increases