Bu araştırmada; 2021 yılında Bursa’da ikamet eden tüketicilerin, yumurta
tüketim davranışlarının, tüketimi etkileyen faktörlerin ve tüketicilerin bilinç
düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Basit tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 460
kişi ile yüz yüze anket çalışması gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada tüketicilerin %98.5’inin yumurta tükettiği ve hane başına haftalık
yumurta tüketiminin ortalama 15.58 adet olduğu belirlenmiştir. Hane genişliği 3.59
kişi olup kişi başı yıllık yumurta tüketimi de 208 adet olarak saptanmıştır. Tüketici
hanelerinin ortalama aylık geliri 4501- 5500 TL arasında olup ortalama aylık gıda
harcaması 1501-2000 TL arasında olduğu tespit edilmiştir. Tüketicilerin %69.3’ünün
haftada bir kez yumurta satın aldığı ve aynı markayı satın alanların oranının %40.6
olduğu saptanmıştır. Tüketicilerin %31.3’ü kahverengi kabuklu yumurtaları satın
almayı tercih ederken, %46.1’ i ise kabuk renginin yumurta satın alma tercihlerinde
etkili olmadığını belirtmişlerdir.Tüketicilerin %47.0’ının orta boy, %47.0’ının da
büyük boy yumurtaları satın almayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Aynı zamanda,
tüketicilerin %58.3’ü yumurtayı marketten almaktadır. Yumurta satın alınırken
tüketiciler tarafından en fazla kapalı karton viyol ambalaj (%60.2) ve 15’li sunum şekli
(%47.8) tercih edilmektedir.
Tüketicilerin %88.3’ü yumurta üretim sistemleri hakkında bilgi sahibi
olduklarını belirtmiştir. Aynı zamanda tüketicilerin %38.7’si serbest sistem yumurta
tavukçuluğunu bildiklerini ve %59.3’ü de bu sistemin diğer sistemlerden daha iyi
olduğunu ifade etmiştir. Tüketicilerin %57.0’ı Covid 19 vakalarının yumurta
tüketimlerini etkilemediğini, buna karşın %26.1’i ise yumurta tüketimlerini arttırdığını
belirtmiştir. Aynı zamanda, tüketicilerin %77.4’ü Covid 19 vakalarının yumurta
fiyatlarını arttırdığını ifade etmiştir. Yumurta satın alırken tüketicilerin %35.3’ünün
üretim tarihine dikkat ettikleri belirlenmiştir.
In this research, in 2021, it is aimed to determine the egg consumption
behaviours of the consumers residing in Bursa, the factors affecting consumption and
the level of consciousness of the consumers. A face-to-face surveys was conducted
with 460 people selected by simple random sampling.
In the research, it was determined that 98.5% of the consumers consume eggs
and the average weekly egg consumption per households is 15.58 eggs. The
households size is 3.59 people and the annual egg consumption person is determined
as 208 eggs. It has been determined that the average monthly income of the
households is between 4501-5500 TL and the average monthly food expenditure is
between 1501-2000 TL. It was determined that 69.3% of the consumers bought eggs
once a week and the rate of those who bought the same trademark is 40.6%. While
31.3% of the consumers preferred to buy brown-shelled eggs, 46.1% stated that the
color of the shell was not effective in their purchasing preferences. Again, it was
determined that 47% of consumers preferred to buy medium size eggs and 47%
preferred large eggs. At the same time, 58.3% of consumers buy eggs from the
market. While purchasing eggs, the consumers mostly preferred closed cardboard
viol packaging (60.2%) and the 15-pack presentation (47.8%).
Also, 88.3% of consumers stated that they have knowledge about egg
production systems. At the same time, 38.7% of the consumers stated that they knew
about the free range egg production system and 59.3% of them stated that this system
is better than other systems. 57% of consumers stated that Covid 19 cases did not
affect their egg consumption, while 26.1% stated that they increased their egg
consumption. At the same time, 77.4% of consumers stated that Covid 19 cases
increased egg prices. It has been determined that 35.3% of the consumers pay
attention to the production date when purchasing eggs.