Fen bilimleri öğretim programının nihai hedeflerinden biri, fen okuryazarı birey
yetiştirmektir. Bu hedefin temel amacı bireylerin; ülkenin ihtiyacı olan donanıma sahip, araştıran,
sorgulayan günlük hayatta karşılaştığı problemlere bilimsel ve akılcı çözüm önerileri geliştiren,
bilimsel bilgiye erişebilen nitelikleri kazanarak eğitim-öğretim sürecini tamamlamalarıdır. Bu
noktada fen bilimleri öğretmenlerinin de bu donanımda olmaları beklenmektedir. Fen bilimleri
öğretmenleri, öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretimi planlamaları ve çeşitlendirmeleri
beklenmektedir. Öğretmenlerin seçtikleri yöntem ve teknikler oldukça önemli olmakla birlikte
seçilen bu yöntem ve tekniklerin öğrencilerin akademik başarılarında olmak üzere, tutum,
motivasyon, öğrenme isteği ve özellikle fen okuryazar olmaları yolunda kritik değer taşımaktadır.
Bu noktada istifade edilen yöntemlerden biri olarak TGA (Tahmin Et, Gözle ve Açıkla) literatürde
su yüzüne çıkmaktadır. Bu nedenle TGA yöntemi ile gerçekleştirilen birçok çalışma
gerçekleştirilmiş ve bu çalışmanın etkililiği tespit edilmiştir. Ancak, ışığın soğurulması ve renkli
görülmesi konu alanına özgü TGA yönteminin etkililiğinin tespit edilmemiş olması, ışığın
soğurulması ve renkli görülmesine yönelik TGA yöntemi ile geliştirilmiş materyallerin mevcut
olmaması, TGA yöntemi ile yürütülmüş derslerde akademik başarı, tutum, ilgi, motivasyon vb.
değişkenler doğrultusunda etkinliği tespit edilmiş olmasına rağmen ‘kuramsal problem’ ve ‘günlük
hayat problemleri’ değişkenlerine yönelik etkililiğinin belirlenmemiş olmasının tespit edilmediği
belirlenmiştir. Bu kapsamda, eksiklikler göz önüne alınmış ve araştırmanın amacı belirlenmiştir.
Bu tezin amacı, ışığın soğurulması ve yansıyan cisimlerin renkli görülmesi konusunda geliştirilen
öğretim materyalinin tahmin-gözlem-açıklama yöntemiyle uygulanmasının öğrencilerin günlük
yaşam ve kuramsal problemleri çözme becerilerinde başarılarına etkisinin araştırılmasıdır. Çalışma
kapsamında yarı-deneysel desen tercih edilmiştir. Bu araştırma, 2020- 2021 eğitim- öğretim yılında
Ordu iline bağlı Milli İrade İlköğretim Okulu’nda 7.sınıfta öğrenim görmekte olan, toplam 52
öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmanın amacı çerçevesinde öğrencilere Demirci (2014) tarafından
geliştirilen, günlük yaşam problemleri testi ve kuramsal problemler testi kullanılmıştır. Uygulanan
testler sonucunda elde edilen veri analizinde istatiksel paket programı olan SPSS 22 tercih edilmiş
ve değişkenlerin ilişkilerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Elde edilen bulguların analizi
sonucunda, TGA yöntemine dayalı olarak yürütülen etkinliklerin, öğrencilerin kuramsal
problemler ve günlük hayat problemleri becerilerine olumlu yönde anlamlılık oluşturduğu tespit
edilmiştir. Bu pozitif etkiler göz önünde bulundurulduğunda kuramsal problemler dâhilinde
akademik başarıların, günlük hayat problemleri dâhilinde de öğrencilerin eleştirel düşünme,
problem çözme ve yaratıcılık gibi birçok becerinin gelişimine katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
Bu duruma ek olarak, TGA etkinliklerinin, günlük hayat bağlamları sağlamasından dolayı
öğrencilere ilgi çekici hale gelmesi ile öğrencilerin tutumlarına da katkı sağlayacağı
yordanmaktadır.
One of the ultimate goals of the science curriculum is to raise scientifically literate
individuals. The main purpose of this target is individuals; The aim is to complete the educationteaching process by having the qualifications that the country needs, researching, questioning,
developing scientific and rational solutions to the problems they encounter in daily life, and having
access to scientific information. At this point, science teachers are also expected to be equipped
with this equipment. Science teachers are expected to plan and diversify instruction according to
students' needs. Although the methods and techniques chosen by the teachers are very important,
they are of critical importance in the academic success of the students, as well as in their attitude,
motivation, desire to learn and especially in the way of being science literate. At this point, TGA
(Prediction-Observation-Explanation) is one of the methods utilized in the literature. For this
reason, many studies have been carried out with the TGA method and its effectiveness has been
determined. However, the effectiveness of the TGA method specific to the subject area of light
absorption and color vision has not been determined, the absence of materials developed with the
TGA method for light absorption and color vision, academic success, attitude, interest, motivation,
etc. in the courses conducted with the TGA method. Although its effectiveness was determined in
line with the variables, it was determined that the effectiveness of the 'theoretical problem' and
'daily life problems' variables was not determined. In this context, the deficiencies were taken into
account and the purpose of the research was determined. The aim of this thesis is to investigate the
effect of the application of the teaching material developed on the absorption of light and seeing
the reflected objects in color, with the prediction-observation-explanation method, on the success
of students in their daily life and theoretical problem solving skills. In the scope of the study, semiexperimental design was preferred. This research was conducted with a total of 52 students
studying in the 7th grade at Milli İrade Primary School in Ordu province in the 2020-2021
academic year. Within the framework of the purpose of the research, the daily life problems test
and the theoretical problems test developed by Demirci (2014) were used for the students. In the
data analysis obtained as a result of the tests applied, SPSS 22, a statistical package program, was
preferred and it was aimed to determine the relations of the variables. As a result of the analysis of
the findings, it was determined that the activities carried out based on the TGA method had a
positive significance for the students' theoretical problems and daily life problems skills.
Considering these positive effects, it is predicted that academic achievements in theoretical
problems will contribute to the development of many skills such as critical thinking, problem
solving and creativity of students in daily life problems. In addition to this situation, it is predicted
that TGA activities will contribute to the attitudes of the students by making them interesting
because they provide daily life contexts.