Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyi ile öz
denetim becerileri ve sosyal eğilimler arasındaki ilişkilerin belirlenmesini ve dijital
oyun bağımlılığı, öz denetim becerisi ve sosyal eğilimlerin demografik özelliklere
göre nasıl farklılaştığının ortaya konulmasını amaçladığından ilişkisel tarama
modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında
Ordu ili Ünye ilçe merkezindeki devlet ortaokullarının 7. sınıflarına devam eden
80’i kız, 88’i erkek olan 168 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde
betimsel analiz yöntemi esas alınmıştır. Bu çalışmada SPSS 15.0 programı
yardımıyla veriler analiz edilmiş ve dağılımın özellikleri incelendikten sonra
frekans/yüzde hesaplamaları, bağımsız t testi, tek faktörlü varyans analizi
(ANOVA), Shapiro-Wilks W Testi ve Kolmogorov-Smirnov (K-S) testleri
uygulanmıştır.
Sonuç olarak; araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin dijital oyun
bağımlılık düzeyleri ile öz denetim becerileri ve sosyal eğilimleri arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak dijital
oyun bağımlılığının öz denetim becerilerin alt boyutları olan öz denetim başarısı ve
öz denetim yeterliliklerini negatif yönde düşük düzeyde yordadığı görülmüştür.
Ayrıca dijital oyun bağımlılığı ile sosyal eğilimlerin alt boyutu olan şiddet eğilimi
arasında pozitif yönde düşük düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgulara dayanılarak önerilerde bulunulmuştur.,
Relational scanning model was used for this research as it aims to identify
the relationship between digital game addiction of secondary school students and
their both self-control and social tendency, and also to reveal how digital game
addiction, self-control and social tendency changes according to the
demeographical qualities. The work group of this research is composed of 168
students -80 girls and 88 boys- studying at 7th grades of public schools in Ünye city
of Ordu province in the 2017-2018 academic year. Descriptive analyzing method is
based on to analyze the data. The data were analyzed by the help of the programme
SPSS 15.0 in this research and after analyzing the qualities of distribution,
frequency/percentage calculation, independent t test, single factoral variance
analysis (ANOVA) , Shapiro-Wilks W test and Kolmogorov-Smirnov (K-S) tests
were applied.
As a result, it is concluded that there is statistically no meaningful
relationship between digital game addiction level,self-control abilities and social
tendencies of the secondary school students who attended to this research.
However, it is predicted that digital game addiction affects self-control success and
self-control sufficiency which are sub-dimensions of self-control abilities,
negatively and in a low level. Also, it is concluded that there is a statistically
meaningful relationship between digital game addiction and violence tendency,
which is a sub-dimension of social tendencies, positively and in a low level. Relying
on the data, some suggestions are given