Internet, bringing online dimension to the political communication, is described
as the new media environment and is offering various opportunities to those who want to
use the online environment through blogs and forums for political purposes. From an
optimistic aspect, the new media rising with its democratic structure and discussion
opportunities within the free and wide public area is increasing its users day by day with
a boom hard to follow. In addition to those who provide new contents through blogs and forums they built and the applications they produced; an increase in the number of
participants, who through instruments of forums and blogs take part in the channel’s
discussion process, is remarkable.
Paralel to the dynamism in question the political agenda in the real life is moving
into the new media internet and increasing, depending on the user count, political issues
and discussions, which take place in the off-line political area, find more response within
the online area. In this sense, the political agenda of the off-line area has been carried to
the on-line channels and then it is possible to examine how a political issue reflects in the
blog and forum environments.
In the study, where the online environment has been characterized within the
mobilization theory, one examines with the “push effect” approach the consideration of
online users in Turkish blogs and forums to Prime Minister Recep Tayyip Erdo an’s 29
January 2009 dated outburst in the “Gaza: Peace in the Middle east” named panel in
Davos Summit, which is known in Turkish and world’s media as the “one minute”
outburst.
While evaluating the political issue in question through examining the 225 blogs
and 32 forums most visited between January-April 2009 within the subject, an
instrumental analyze on Turkish blogs and forums has also been conducted.
Yeni medya olarak tanımlanan ve siyasal ileti ime çevrimiçi bir boyut kazandıran
internet, blog ve forumlar ile çevrimiçi alanı siyasal amaçlarla kullanmak isteyenlere
çe şitli olanaklar sunmaktadır. İ yimser görü ş penceresinden, sağ ladığ ı geniş ve özgür
kamusal alandaki müzakere olanakları ve demokratik yapısı ile yükselen yeni medya,
takip edilmesi güç bir hızla her geçen gün kullanıcılarını artırmaktadır. İnternette
kurdukları ve yürüttükleri blog ve forumlar, ürettikleri uygulamalar ile yeni içerikler
sağ layanların yanı sıra; blog ve forum enstrümanları üzerinden bu mecralarda müzakere
süreçlerine katılanların sayısındaki artı dikkat çekicidir.
Söz konusu hareketlilik paralelinde, gerçek yaş amdaki siyasal gündem yeni
medya internete ta şınmakta, çevrimdış ı siyasal alanda yer alan siyasal konu ve tartı şmalar kullanıcı sayısına ba lı olarak artarak, çevrimiçi alanda daha fazla kar ılık bulmaktadır. Bu anlamda çevrimdış ı alanın siyasal gündemi, çevrimiçi mecralara ta şınmakta ve herhangi bir siyasal konunun blog ve forum ortamlarına nasıl yansıdı ğı
betimlenebilmektedir. Çevrimiçi ortamın mobilizasyon kuramı çerçevesinde karakterize edildiğ i çalı şmada “itim etkisi” adı verilen yaklaş ım ile 29 Ocak 2009 tarihli Davos Zirvesi’nde Baş bakan Recep Tayyip ERDOĞ AN’ın “Gazze: Ortadoğ u’da Barış ” adlı panelde Türk ve dünya medyasında One Minute çıkış ı olarak anılan tavrının Türk blog ve forum ortamlarında çevrimiçi kullanıcılar tarafından nasıl de ğerlendirildi ği irdelenmektedir.Ele alınan siyasal konu Ocak-Nisan 2009 tarihlerinde en fazla girildi i saptanan 225 blog ve 32 forumun incelenmesi yolu ile değ erlendirilirken, konu özelinde Türk blog ve forumları üzerine araçsal bir analiz de gerçekleş tirilmektedir.