Bu araştırmada, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında ilkokul 4. sınıf Sosyal
Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim” öğrenme alanında yer alan “Üretimden
Tüketime” ünitesinin öğretiminde “yaratıcı drama” yöntemi kullanımının
öğrencilerin derse yönelik başarılarına, tutumlarına ve öğretimin kalıcılığına olan
etkisi araştırılmıştır.
Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu
deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda yaratıcı drama yöntemiyle
hazırlanmış ders planları ile öğretim gerçekleştirilirken, kontrol grubundaki
öğrencilere programın ön gördüğü yöntem ve tekniklerle öğretim yapılmıştır.
Deney grubu için uygulanan ders planları uzman görüşü doğrultusunda araştırmacı
tarafından hazırlanmıştır.
“Üretimden Tüketime” ünitesine başlamadan 2 hafta önce deney ve kontrol
grubuna ünite başarı testi ve tutum ölçeği ilk test olarak uygulanmıştır. 4 hafta
süren uygulamadan 1 hafta sonra aynı testler son test olarak uygulanmıştır. Son
testten 3 ay sonra öğrenilen bilgilerin kalıcılığını saptamak amacıyla aynı test
kalıcılık testi yapılması suretiyle üç aşamada veriler toplanmıştır. Araştırmada,
öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla MEB
tarafından geliştirilen “Sosyal Bilgiler Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Tutum Ölçeği
ön-test, son-test ve kalıcılık testi olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde
edilen veriler t-testi ve tekrarlı ölçümler için Çift Yönlü Varyans Analizi ile
çözümlenmiştir. İstatistikî işlemler SPSS (Statistical Package for Social Science)
11. paket programında yapılmıştır.
Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgular; yaratıcı dramanın Sosyal
Bilgiler dersinde bir yöntem olarak kullanımının öğrencilerde ders başarısını, derse
olan tutumu ve öğrenilen bilginin kalıcılığı üzerinde olumlu yönde etkilediğini
göstermektedir.
In this study, the effect of use of “creative drama” method was investigated on
the students' achievement, attitudes and retention of teaching in the “From
Production to Consumption” unit in the learning strand of “Production,
Consumption, Distribution” of the 4
th grade Social Studies Course of primary
school in 2015-2016 academic year.
Experimental design with pre-test-post-test control group was used in the
research. While the lesson plans prepared with the creative drama method were
performed in the experimental group, the students in the control group were taught
with the methods and techniques suggested by the program. The lesson plans for
the experiment group were prepared by the researcher and expert opinion was
obtained.
Academic achievement test and attitude scale were applied as the first test in
the experiment and control group 2 weeks before starting the “From Production to
Consumption” unit. The same tests were applied as a final test 1 week after 4
weeks of application. Three months after the last test, the same test retention test
was performed to determine the permanence of the learned knowledge. Data were
collected in three stages. In the study, the “Social Studies Attitude Questionnaire”
developed by MoNE was used to determine students' attitudes towards social
studies course. Attitude questionnaire was applied as pre-test, post-test and
permanence test. Data obtained from the study were analyzed by two-way ANOVA
test. Statistical procedures were performed on the 11th edition of SPSS (Statistical
Package for Social Science) software.
Findings obtained from the research results says that the use of creative drama
as a method in the Social Studies lesson has positively affected the students’
academic achievements, attitudes and the persistence of the learned knowledge.