DSpace Repository

Suudi Arabistan Türk Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sorunları

Show simple item record

dc.contributor.author Gündoğdu, Yusuf Bahri
dc.date.accessioned 2022-08-17T07:27:03Z
dc.date.available 2022-08-17T07:27:03Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Gündoğdu, Yusuf Bahri (2014). Suudi Arabistan Türk Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sorunları. Milli Eğitim Dergisi(201), 125-148. en_US
dc.identifier.uri dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/201.pdf
dc.identifier.uri http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2731
dc.description The aim of this study is to find out what difficulties Turkish teachers working in Saudi Arabia have. There are 8 Turkish schools throughout Saudi Arabia which have been established and financed all by Turkish citizens, under the control and support of Turkish Ministry of National Education and Riyadh Turkish Embassy. Being totally subject to Turkish educational system, there are 305 teachers who were sent by Turkish Ministry of National Education and 5729 students in the date of May 2012. According to the results of the research, the dominant factor why teachers prefer Saudi Arabia is the “Islamic holy cities”. They think the “physical capacities” of their schools not sufficient for education and they mostly have difficulties about “medical” services. Key Words: Teachers’ problems, abroad service, Turkish school, Saudi Arabia en_US
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı Suudi Arabistan Türk okullarında görev yapan öğretmenlerin sorunlarını tespit etmektir. Suudi Arabistan’da Türk vatandaşlarının çabalarıyla kurulmuş, MEB ve Riyad Büyükelçiliği himayelerinde eğitim veren 8 Türk okulu bulunmaktadır. Tümüyle Türk eğitim sisteminin uygulandığı bu okullarda Mayıs 2012 tarihi itibariyle MEB tarafından gönderilen 305 öğretmen görev yapmakta ve 5729 öğrenci eğitim almaktadır. Araştırmada tarama yöntemi ve anket tekniği kullanılmıştır. Gönüllülük esasına göre 226 öğretmen araştırmaya katılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin Suudi Arabistan’ı tercih etmelerindeki en önemli faktör “kutsal mekânlar”dır. Öğretmenler görev yaptıkları okulların “fiziki koşulları”nı eğitim-öğretim için yeterli bulmazken en çok “sağlık”la ilgili konularda sıkıntı yaşamaktadırlar. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Milli Eğitim Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Öğretmen sorunları, yurt dışı öğretmenlik görevi, Türk okulu, Suudi Arabistan, Milli Eğitim Bakanlığı en_US
dc.title Suudi Arabistan Türk Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sorunları en_US
dc.title.alternative The Dıffıcultıes Turkısh Teachers Workıng In Saudı Arabıa Have en_US
dc.type article en_US
dc.contributor.department Ordu Üniversitesi en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account