dc.contributor.author |
Gündoğdu, Yusuf Bahri |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-17T07:26:23Z |
|
dc.date.available |
2022-08-17T07:26:23Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier.citation |
Gündoğdu, Yusuf Bahri (2013). DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI DEĞERLENDİRME YETERLİKLERİ (İSTANBUL ÖRNEĞİ). Milli Eğitim Dergisi(198), 237-258. |
en_US |
dc.identifier.uri |
dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/198.pdf |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2730 |
|
dc.description |
In this research, student assesment competency of the primary religious
teachers was studied. This research done in the primary schools of İstanbul comprised
the public and private school religious teachers. In the research, “relational
scan” model and “questionnare” technique were used. The 557 questionnares
attained from the 16 districts of İstanbul were analysed by Statistics Program
for Social Sciences (SPSS). According to the results of the research, the gender, the
being from the branch or not, the service length, the type of institution, the measurement
and evaluation training in in-service and the perception of competency brought about
in significant differences in the evaluation competency of the teachers.
According to the results of the research, the religious teachers were competent
in the evaluation of the success of the students.
Key Words: Measurement, evaluation, eduquacy, Religious Culture and
Ethics Course, success evaluation |
en_US |
dc.description.abstract |
Bu çalışmada “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin
Öğrenci Başarısını Değerlendirme Yeterlikleri” araştırılmıştır. İstanbul örneğinde
yürütülen çalışma, 2008-2009 yılında ilköğretim okullarında Din Kültürü ve
Ahlak Bilgisi dersine giren resmi-özel okul öğretmenlerini kapsamaktadır.
Araştırmada “ilişkisel tarama” modeli ve “anket” tekniği kullanılmıştır.
İstanbul’un 16 ilçesinden elde edilen 557 anket verisi, SPSS paket programıyla
analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre cinsiyet, branştan/branş dışı olma,
hizmet süresi, kurum türü, hizmet içinde ÖD eğitimi alma ve yeterlik algısı öğretmenlerin
ÖD yeterliklerinde anlamlı farklılaşmalara yol açmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre, DKAB öğretmenleri öğrencilerin başarısının
değerlendirilmesinde yeterlidirler. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Milli Eğitim Dergisi |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Ölçme, değerlendirme, yeterlik, DKAB dersi, başarı değerlendirme |
en_US |
dc.title |
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Öğrenci Başarısını Değerlendirme Yeterlikleri (İstanbul Örneği) |
en_US |
dc.title.alternative |
Relıgıous Culture And Ethıcs Course Teachers’ Student Evaluatıon Competencıes (The Case Of Istanbul) |
en_US |
dc.type |
article |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |