DSpace Repository

Seçmeli Din Derslerini Tercih Eden Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Ordu Örneği

Show simple item record

dc.contributor.author Gündoğdu, Yusuf Bahri
dc.date.accessioned 2022-08-17T07:25:54Z
dc.date.available 2022-08-17T07:25:54Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation GÜNDOĞDU, Yusuf Bahri. "SEÇMELİ DİN DERSLERİNİ TERCİH EDEN ÖĞRENCİLERİN TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: ORDU ÖRNEĞİ." Dinbilimleri Journal 15.2 (2015). en_US
dc.identifier.uri http://www.dinbilimleri.com/DergiTamDetay.aspx?ID=962&Detay=Ozet
dc.identifier.uri http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2728
dc.description In this study “The factors affecting students’ preferences in choosing elective re-ligious course” was investigated. The research conducted in sample of Ordu province, encompasses students who took elective religious course in the sec-ondary education institutions in the 2014-2015 academic year. Relational screening model and questionnaire technique are used in the research. 658 questionnaire data is obtained from 5 schools of the Ordu province are ana-lysed with SPSS packet program. According to research results, it is seen that psychological factors reflecting students’ interest and will are effective while students are preferring elective religious courses; environmental factors such as family, entourage and positive attitudes and approaches of DKAB (acronym for Religious Culture and Ethical Knowledge) teachers are partially effective on students’ preferences. In addition to this, it is understood that inadequate of students and of DKAB curriculum in terms of religious knowledges or academic factors as students’ education willing in field of theology have no effect on these preferences. Keywords Religious Education, Obligatory Lesson of The Religious Culture and Ethical Knowledge en_US
dc.description.abstract Bu çalışmada “Seçmeli Din Derslerini Tercih Eden Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler” araştırılmıştır. Ordu ili örneğinde yürütülen çalışma, 2014-2015 öğretim yılında orta öğretim kurumlarında seçmeli din dersi alan öğrencileri kapsamaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli ve anket tekniği kullanılmıştır. Ordu ilinin 5 okulundan elde edilen 658 anket verisi, SPSS paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilerin seçmeli din derslerini tercih etmelerinde, öğrencilerin ilgi ve isteğini yansıtan psikolojik faktörlerin “etkili”; aile, arkadaş çevresi ve DKAB öğretmenlerinin olumlu tutum ve yaklaşımları gibi çevresel faktörlerin ise “kısmen etkili” olduğu görülmektedir. Bununla birlikte, öğrencilerin ve DKAB öğretim programının dinî bilgiler açısından yetersiz oluşunun ya da öğrencilerin din ve ilahiyat alanında eğitim alma isteğinin bu tercihlerde hiçbir etkisinin olmadığı anlaşılmaktadır. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Din Bilimleri Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Din Eğitimi, Zorunlu Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi, Seçmeli Din Dersleri, Psikolojik Faktörler en_US
dc.title Seçmeli Din Derslerini Tercih Eden Öğrencilerin Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Ordu Örneği en_US
dc.title.alternative The Factors Affecting Students’ Preferences in Choosing Electıve Religious Course (The Case of Ordu Province) en_US
dc.type article en_US
dc.contributor.department Ordu Üniversitesi en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account