Araştırmanın amacı il merkezi ve kırsal kesimdeki ortaokul 7. sınıf
öğrencilerinin öz-yeterlik ve öz-şefkatlerinin fen başarısına etkisini incelemektir.
Araştırmanın yöntemi betimsel tarama modelidir. Araştırmanın örneklemini Ordu ili
Altınordu ilçesinde ve bir kırsal ilçesindeki 282 ortaokul 7. sınıf öğrencisi olarak 120
kız ve 162 erkek öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini Ordu’daki il
merkezlerindeki ve kırsal kesimdeki ortaokul 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. İki
grup öğrenciye de öz-yeterlik ve öz-şefkat ölçekleri ayrı ayrı uygulanmıştır.
Araştırmada öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersine yönelik öz-yeterlik inançlarını
belirlemek amacıyla Tatar ve ark., (2009) tarafından geliştirilen Fen ve teknoloji
dersine yönelik öz-yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin öz-duyarlık düzeylerini
belirlemek için Neff (2003) tarafından geliştirilen ve Akın ve ark., (2007) tarafından
Türkçe uyarlaması yapılan “Öz-Duyarlık Ölçeği” kullanılmıştır. Ardından iki grup
öğrenciye de fiziksel olaylar öğrenme alanının kuvvet ve enerji ünitesi konuların
kazanımları dikkate alınarak hazırlanan Kuvvet ve Enerji Fen Başarı Testi
uygulanmıştır. Demografik Bilgi Formu uygulanmıştır. Sonuçlar SPSS paket
programında analiz edilmiştir. 7. sınıf öğrencilerinin öz-yeterlik, öz-şefkat ve fen
başarısının cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir fark oluşturmadığı görülmüştür. 7.
sınıf öğrencilerinin öz-şefkat ve öz-yeterlikleri yaşadıkları yere göre ve yaşamlarının
büyük bölümünün geçtiği yere göre anlamlı farklılık göstermezken, fen başarısına
bakıldığında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Fen başarısında annenin ve babanın
eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık gözlenmişken, öz-şefkat ve özyeterliklerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. 7. sınıf öğrencilerin öz-şefkat
ve öz-yeterlikleri arasında pozitif ve anlamlı bir korelasyon bulunmuştur. Genel
anlamda öz-şefkati, fen başarısı ve öz-yeterlik beraber %11 oranında pozitif olarak
yordamaktadır. Bunun %31’i öz-yeterliği, %8’i fen başarısını pozitif yönde yordadığı
tespit edilmiştir. Genel anlamda öz-yeterliği, fen başarısı ve öz-şefkat beraber %10
oranında pozitif olarak yordamaktadır. Bunun %31’i öz-şefkati, %.1’i fen başarısını
pozitif yönde yordadığı tespit edilmiştir.
The aim of the study was to study the 7th grade of the provincial center and the rural
secondary school.to examine the effect of self-proficiency and self-compassion of the students
on the success of science. The method of research is the model of demoral screening. The
sample of the study was given by 282 secondary schools in Altınordu district of Ordu province
and a rural district.120 girls and 162 boys as students. The universe of the research was
founded in the 7th grade of secondary school in the provincial centers and rural areas of Ordu.
Self-sufficiency and self-compassion scales were applied separately to both groups of students.
In order to determine the self-proficiency beliefs of the students in science and technology
course, Tatar and other (2009) and the self-sufficiency scale for science and technology
courses was used."Self-sensitivity Scale" developed by Neff (2003) and translated into Turkish
by Akın and other (2007) was used to determine the self-sensitivity levels of the students.
Afterwards, both groups of students were given the Force and Energy Science Success Test,
which was prepared taking into account the gains of the strength and energy unit subjects of
the physical events learning area. Demographic Information Form has been applied. The
results were analyzed in the SPSS package program. It was observed that the self-sufficiency,
self-compassion and science success of the 7th grade students did not make a significant
difference according to the gender variable. While the self-compassion and self-sufficiency of
the 7th grade students did not differ significantly according to where they lived and where
most of their lives were spent, significant differences were determined when looking at the
success of science. While there is a significant difference in science success according to the
educational status of the mother and father, it does not differ significantly according to selfcompassion and self-sufficiency. A positive and meaningful correlation was found between
the self-compassion and self-sufficiency of the 7th grade students. In general, self-compassion,
science success and self-sufficiency together are 11% positive. Of this, 31% were found to
positively tire self-sufficiency and 8% science success. In general, self-sufficiency, science
success and self-compassion together are 10% positive. Of this, 31% were found to positively
tire self-compassion and .1% positively affected science success.