Abstract:
Okul liderliği, pek çok ülkede öncelikli eğitim politikası durumundadır. Çünkü nitelikli okullar için nitelikli okul yöneticilerine gereksinim duyulmaktadır. Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi, seçilmesi, atanması ve görevde tutulmasına ilişkin mantıklı, tutarlı, sistematik ve uygun modeller geliştirmeden; nitelikli okul yöneticileri istihdam edebilmek olası değildir. Türkiye’de okul yöneticilerini yetiştirme ve görevlendirme konusunda henüz sürdürülebilir bir politika üretilememiştir. Eğitim yönetimi ve eğitim yöneticiliğinin gündemin ilk sırasında yer aldığı 14. Milli Eğitim Şurasında, uzmanlaşma ve hiyerarşik yükselmenin esas alınacağı; yöneticilerin üniversitelerde yetiştirileceği ve gerekli nitelikleri taşıyanların programa alınacağı şeklindeki kararlara yer verilmiştir. 1998 yılında yayınlanan yönetmelik, 120 saatlik hazırlayıcı kurs sonunda yapılan sınavdan en az 70 puan alma şartı aramaktadır. Eğitim ve okul yöneticilerinin yetiştirilmesi ve görevlendirilmesine ilişkin yönetmelikler, 2003 yılından itibaren sıklıkla değiştirilmiş; bazı yıllarda 3-4 kez değişikliğe gidilmiştir. En son yönetmelik, önceki yönetmeliklerde yer alan genel şartları barındırmakla birlikte okul yöneticilerinin bir kurumda dört yıl çalıştıktan sonra tekrar aynı kurumda görev yapabilmesini belli koşullara bağlamıştır.