New education program based on reading & writing in primary school in
Turkey has been started with 2005-2006 academic year. It is aimed to grow
persons whom can think, understand, ask, learn to learn, use to information and
solve problems with this new program. In this way, one passed to the method
of sentence based on the voice. Reading education is begun firstly from voices.
Starting from voice one takes not into consideration alphabetic order but phonetic
structure of Turkish, easiness of writing of letters, reasonable syllable and
effectiveness of produce of letters. Straight basic writing method is abandoned
and adjacent italic writing method is accepted with new education program. A basic reason of beginning to write with adjacent italic writing is to make easy to
period of reading & writing education with the method of sentence based on the
voice. The great difficulty which we observed at the method of sentence based
on the voice is open syllable and syllabication problem in reading context and
difficulties appears with adjacent italic writing in writing context because of not
growing student’s hand muscle up sufficiently. Difficulty in writing is also for the
teachers themselves. This study based on first term observation of first writing &
reading period of first class students of tree different classes in a private primary
school in the city of VAN.
Türkiye’de ilk okuma-yazma öğretimi 2005-2006 eğitim öğretim yılıyla
birlikte yeni müfredat programına göre yapılmaktadır. Bu yeni program
ile ilköğretim birinci sınıftan itibaren etkili bir okuma-yazma öğretimini
gerçekleştirmek; düşünen, anlayan, sorgulayan, öğrenmeyi öğrenen, bilgiyi
kullanabilen ve sorun çözebilen bireylerin yetişmesi amaçlanmaktadır. Böylece
ses temelli cümle yöntemi uygulamasına da geçilmiştir. Okuma öğretimine önce
seslerden başlanır. Seslerden başlanırken alfabedeki sıralama değil, Türkçenin
ses yapısı, harflerin yazım kolaylığı, anlamlı hece ve kelime üretmedeki işlekliği
dikkate alınır. Yeni müfredat programıyla birlikte “dik temel yazı” yöntemi terk
edilerek “bitişik eğik yazı” yöntemine geçilmiştir. Bitişik eğik yazıyla yazmaya
başlamanın temel gerekçelerinden biri “bitişik eğik yazı”nın, sentez yöntemine
uygun olmasından ses temelli cümle yöntemi ile okuma-yazma öğrenme sürecini
kolaylaştırmasıdır. Ses temelli cümle yönteminde bizim gözlemlediğimiz en
büyük zorluk, okuma bağlamında “açık hece” ve “heceleme” sorunu; yazma
bağlamında da öğrencilerin el kaslarının fazla gelişmemesinden dolayı bitişik
eğik yazının ortaya çıkardığı güçlüklerdir. Yazmadaki zorluk öğretmenlerin
kendileri için de geçerlidir. Bu çalışma, Van’da özel bir ilköğretim okulunda, üç
sınıftan oluşan birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma-yazma süreçlerinin birinci
dönem gözlemine dayanmaktadır.