Gençlerimizin meslek liselerini tercih etmelerindeki nedenleri ortaya koymak, bu tercih ile onların
matematik dersine yönelik akademik başarıları arasında herhangi bir ilişki olup olmadığını incelemek ve meslek
liselerine devam eden öğrenciler için matematiğin ne anlama geldiğini, bu dersteki başarı veya başarısızlık
nedenlerini sorgulamak bu çalışmanın amacını ifade etmektedir. Bu amaçla İzmir ilinde yer alan bir çok
programlı lisenin meslek lisesi kısmına devam eden farklı seviyelerdeki 45 kişilik bir örneklem grubuna,
araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 5 açık uçlu sorudan oluşan görüş formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler
nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi yöntemi ile ele alınmış ve belirli temalar altında incelenmiştir. Yapılan
analizler sonucunda öğrencilerimizin büyük bir çoğunluğunun devam etmekte oldukları bölümlerini sevdikleri,
ileride iş imkânı fazla olduğu ve sınavsız geçiş hakkından yararlanabilmeleri için meslek lisesini tercih ettikleri
ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin çoğunluğu matematik dersindeki başarısızlıklarını dersi sevmemelerine, derse
odaklanamamalarına ve çalışmamalarına ayrıca kendilerine güvenemeyerek “yapamam” korkusu taşımalarına
bağlamışlardır. Öğrenciler matematik başarılarının meslek lisesi tercih etmelerinde etken olmadığını söylemekte
ve matematiğin geleceklerini etkilediğini düşünmemektedirler. Öğrencilerin matematiği sevmesi, onların gerçek
ve yaşayan matematikle tanışması ile mümkündür. Bu da mevcut ders programlarında matematiğin günlük
yaşamdaki yeri ve kullanım alanları ile ilgili daha fazla etkinliğe yer verilmesi ile sağlanabilir.
Problem Statement: It’s very important to reveal vocational high school students' views towards mathematics
and their underlying causes in improving the quality of education and training. In this respect, responses are
sought for the research sub-problems indicated below.
· What are the students’ reasons for choosing vocational high schools?
· What does mathematics mean for students?
· What are the reasons for success or failure in this lesson for students?
· Does students’ academic achievement in mathematics have an impact on their preferences in school
choice?
Purpose of the Study: The aim of this study is to determine the reasons for students’ preferring vocational high
schools, to examine whether there is any relationship between the students’ academic achievement in
mathematics and students’ school choice, to question what it means for the students attending vocational high
school and what are the reasons for students’ success or failure in mathematics.
Method(s): Case study is used in this study. The sample consists of 45 students in a multi-program high school
in Izmir. In this study, data was collected by using an interview form consisting of five open-ended questions. In
the process of data analysis, the responses to the questions were coded into the categories and content analysis
was carried out for the determination of these categories.