Bu araştırmanın amacı ortaokul eğitim-öğretim yılı birinci öğrencilerinin 2015-2016 ve
ikinci dönem yapılan TEOG Fen Bilimleri başarılarına etki eden değişkenleri belirlemektir.
Araştırmada ilişkisel araştırma, nedensel karşılaştırma yöntemleri ve seçili örneklem
kullanılmıştır. Araştırma Ordu ili Altınordu ilçesinde eğitim gören 14 ortaokuldan seçilmiş
605 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanmış olan bir
anket ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde puanlar arasındaki ilişkiyi belirlemek için
korelasyon, iki bağımsız değişkenin bir bağımlı değişken üzerindeki etkisini belirlemek için
bağımsız t testi, ikiden fazla bağımsız değişkenin bir bağımlı değişken üzerine olan etkisini
belirlemek için tek yönlü anova, tek yönlü anovada anlamlı farklılığın nereden
kaynaklandığını tespit etmek için Scheffe Testi uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi
ise SPSS 22,00 programıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda anne ve babanın eğitim
durumu, kardeş sayısı, okul türü, Fen Bilimlerine ayrılan zaman, destekleme kursu alma,
seçmeli ders alma, dersi sevme, gelir düzeyi, çalışma odasına sahip olma bağımsız
değişkenlerinin, öğrencilerin TEOG Fen Bilimleri başarılarını anlamlı bir şekilde etkilediği,
öğretmeni sevme, cinsiyet, proje ödevi alma, evin kira olması gibi bağımsız değişkenlerin ise
öğrencilerin TEOG Fen Bilimleri başarılarını etkilemediği sonucuna varılmıştır. Ayrıca
Öğrencilerin 5, 6 ve 7. sınıftaki yılsonu Fen Bilimleri puan ortalamalarıyla TEOG Fen
Bilimleri puan ortalamaları arasında yüksek bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.,
This research aims to define variables that had impact on secondary school students’
achievements in science in 2015-2016 school year’s first and second terms TEOG exam by
using relational research and causal comparison research designs. The study sample
consisted of 605 students who studied in 14 different secondary schools located in Altınordu
district in Ordu province selected by selective sampling method. Data was collected through
a survey designed by the researcher. The analysis included correlation between scores,
independent t test to define the effect of two independent variables on a dependent variable,
one way ANOVA to measure the effect on more than two independent variables on a
dependent variable, and Scheffe test to determine the source of meaningful differences
gathered from one way ANOVA. The analysis were done using SPSS 22. The results
illustrated that variables including parents’ educational background, number of siblings,
school type, amount of time that students devoted for studying science, having a private
room at home, taking tutoring after school, selective courses taken at school, attitudes toward
science, level of income are appeared to impact students achievement in TEOG exam. On
the other hand, variables including attitudes toward teachers, gender, taking project
assignment, staying in rented apartment are observed to have no effect on students’ TEOG
performance. Besides these findings, this study also confirmed the positive correlation
between participating students’ academic performance during 5th, 6th and 7th grade and their
performance in TEOG.