Bu çalışmanın amacı, 7. sınıf Fen Bilimleri dersinde “Aynalarda Yansıma ve Işığın
Soğurulması” ünitesinin öğretiminde animasyon destekli kavram karikatürleri kullanımının,
öğrencilerin akademik başarıları, kavram yanılgılarının giderilmesi ve Fen Bilimlerine
yönelik tutumları üzerindeki etkisini belirlemektir. Ön test-son test kontrol gruplu yarı
deneysel modelin kullanıldığı bu çalışmada nicel veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen
ve güvenirliği 0.79 olarak hesaplanan başarı testi, açık uçlu sorular ve Balım, Sucuoğlu ve
Aydın (2009) tarafından geliştirilen ve araştırmacı tarafından güvenirliği tekrar hesaplanan
tutum ölçeğinden elde edilmiştir. Nitel veriler ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formundan elde edilmiştir.
Çalışma, 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında Ordu ili Altınordu ilçesinde bulunan 60.Yıl
Ortaokulunda 7. sınıfa devam etmekte olan 40 (deney grubunda 20, kontrol grubunda 20)
öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Uygulama, Fen Bilimleri dersi öğretim programında
belirtildiği gibi 4 hafta (16 ders saati) sürmüştür. Çalışmada elde edilen nicel verilerin
analizleri SPSS 16.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Veriler normal dağılım koşullarını
sağlamadığı için analizlerde nonparametrik testler kullanılmıştır. Deney grubu öğrencileri ile
yapılan yarı yapılandırılmış görüşme sorularından elde edilen verilerin analizinde betimsel
analiz yöntemi kullanılmıştır. Tüm analizlerde elde edilen veriler tablolaştırılarak
sunulmuştur. Çalışmanın sonucunda, kavram karikatürlerinin uygulandığı deney grubundaki
öğrencilerin başarı ve tutum puanlarının kontrol grubundakilerinkine göre istatiksel olarak
anlamlı derecede yüksek olduğu görülmüştür. Aynı zamanda uygulama sonunda deney
grubundan 8 öğrenci ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşme sorularının analizleri
sonucunda, öğrencilerin ünitedeki tüm kavramları öğrendikleri ve bilimsel olarak doğru bir
şekilde kullandıkları belirlenmiştir. Buna göre, ; “Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğrulması”
konularında animasyon destekli kavram karikatürleri kullanımının, öğrencilerin ders
başarıları, kavram yanılgıları ve Fen Bilimlerine yönelik tutumları üzerinde olumlu
etkilerinin olduğu söylenebilir. Bu sonuçlar doğrultusunda animasyon destekli kavram
karikatürlerinden, kavram yanılgılarının tespitinde ve giderilmesinde, konuların öğretiminde
veya öğretim sonrasında değerlendirme amacı ile yararlanılabileceği söylenebilir.,
The aim of this study is identifying the effect of using animation supported concept cartoons
during the teaching period of “The Reflection in the Mirrors and the Absorption of Light”
Unit at the 7th Class Science lesson, on the academic success of students and their attitudes
and misconceptions towards to the science. İn this study in which the semi-experimental
model with pre-test, post test was used, quantitavite data was obtained from the achievement
test which had been developed by the searcher and calculated its reliability as 0.79 and from
the attitude scale which had been developed by Balım, Sucuoğlu and Aydın (2009), also had
been recalculated by the searcher and from open-ended questions.
The study was carried out during 2015-2016 educational year via. 40 students ( 20 students
in the experiment group, 20 students in the control group) who were still proceeding the 7th
class at 60. Yıl Secondary School in the district of Ordu called Altınordu. The application
continued 4 weeks ( 16 hours) as it is specified in the curriculum of science lesson. The
analysis of the quantitative which had been obtained in the study, was done by using the
SPSS 16.0 programme At the analysis, the nonparametric tests were used because the data
didn’t show a normal distribution. At the analysis of the data which were obtained from the
questions of the semi-structured interview with the experiment group students, the
descriptive analysis method was used. All of the data which had been obtained from the
analysis, was presented into tables. At the end of the study it has been seen that, the points of
Achievement and the attitude of the students in the experiment group in which the concept
cartoons had been applied, are statistically high against the control group. At the same time,
end of the application, as a result of the analysis of the semi-structured questions which had
been interviewed with 8 students of experiment group, it has been determined that the
students had learned all of the unit concepts and had used them in a correct form
scientifically. According to this, It can be said that the usage of the Animation supported
concept cartoons has a positive effect on the academic success, misconceptions and the
attitudes of students towards the science lesson during the unit of “The Reflection in the
Mirrors and the Absorption of Light” In the direction of these results, it can be said that we
can benefit from the concept carricatures while idetifying the Removing misconceptions,
teaching the subjects or evaluating after teaching.