
_____________________________________________________________________________________________________ 
 
*Corresponding author: Email: yavuzcavit@hotmail.com; 

 
 

 Original Research Article 

Journal of Global Research in Education and Social 
Science  

3(1): 39-48, 2015 
 

International Knowledge Press 
                                                       www.ikpress.org 

 

 

THE SUBSTANSIVE RESEARCH ON TELEVISION 
BROADCAST AND INTERNET SITES OF TELEVISION 

CHANNELS IN KYRGYZSTAN 
 

CEVIT YAVUZ1* AND YAVUZ ERCAN GÜL2 

1Department of Tourism and Hotel Management, Ordu University, The School of Tourism and Hotel 
Management, Turkey. 

2Department of Educational Sciences, Kyrgyz Turk Manas University, Kyrgyzstan. 
 

AUTHORS’ CONTRIBUTIONS  
This work was carried out in collaboration between both authors. Both authors read and approved the final 

manuscript. 
 
 
 

Received: 24th February 2015 
Accepted: 1st April 2015 
Published: 20th May 2015 
__________________________________________________________________________________ 

 
ABSTRACT 

 
Kyrgyzstan, as well as other Soviet countries, had lived under the reign of Communist Russia and under the 
leadership of Communist Party for almost 80 years. Certainly, at this period Kyrgyztan’s mass media had 
complied with communist ideology and broadcasted basing only on this ideology. Kyrgyzstan was able to 
broadcast in accordance with its own cultural ideology only in 1991, when it achieved independence. Kyrgyz 
television had experienced two revolutions and went through difficult period. Today there are over twenty 
broadcasting channels in Kyrgyzstan. The rate of internet usage of these channels is low in comparison with 
developed countries. Especially, while Kyrgyz TV channels are regarded to be slow at this point, the channels 
which do not have internet sites at all also exist. In this article the substantive method of analysis was used. In 
this research channels of Kyrgyzstan’s television broadcasts that have internet sites were specified. 
 

Keywords: Television broadcast; Internet usage; Kyrgyzstan; soviet countries; communist party. 
 

1. INTRODUCTION 
 
Industrialization and capitalism, which had been 
developing since the beginning of XX century, had a 
competitive impact on companies. The rivalry which 
was experienced in real life had gained global 
dimension with the emergence of internet. Companies 
have found the variety of opportunities to share their 
products in a virtual media in different scales to the 
whole world. Therefore, internet had altered the 
whole world to a market and at the same time it 
became the factor that accelerated economic 
globalization. That’s why nation states were 

constrained till their independence to assign the 
ownership assets in some spheres [1]. 
 
Media companies were also involved in this rivalry. 
Particularly interactive television broadcast simply 
instigated this rivalry. Together with technological 
transformation, experienced in 2000s, the outlook of 
television broadcast started to change and a strong 
connection had started to emerge between television 
and internet technology. Interactive television 
broadcast had provided the opportunity of keeping an 
eye on television broadcasting to people at home and 
any time they wanted [2]. Especially American and 
European states were the ones who started to use 



 
 
 
 

Yavuz and Gül ; JOGRESS, 3(1): 39-48, 2015 
 
 

 
40 

 

these technologies extensively. In some countries the 
significance of media economy of interactive 
television broadcasting that was supported by the 
government was rising day by day. 
 
It has become quite sophisticated to find this 
technology in Central Asia, especially after Union of 
Soviet Socialist Republics. The collapse of 
communism and disability to keep pace with 
capitalism served as some reasons which had led to 
deficiency in technological development in these 
countries. The fall of the USSR was the breaking 
point in the history of the countries separated from the 
Soviet Union. Each country had to determine its own 
economy, policy, life and even destiny by itself. 
While some countries such as Russia and Ukraine 
were successful in reaching interactive television 
broadcasting technologies, most of Turkic states had 
experienced difficulties at that point. 
 
Kyrgyzstan went on a new page in its history when it 
achieved independence after the collapse of Soviet 
Union in 1991. The country was able to create its 
history independently. Kyrgyzstan had to keep pace 
with world economy, information technology and 
particularly interactive television broadcast that was 
globalizing at a high speed. Kyrgyzstan had started 
with changing the name “Kirgiziya” given by Russia 
and which did not comply with Kyrgyz grammar into 
“Kyrgyzstan” [3]. Having changed the name into 
“Kyrgyzstan”, the country adopted its own 
constitution on the 5th of May in 1993 [4]. It settled 
down to a course of nationalization of all 
organizations and institutions that were formed in 
accordance with the ideology of Soviet Union and 
Communist Party before. Kyrgyz Radio, newspaper 
and television started to focus on the values of Kyrgyz 
nation. 
 
It was 23 years to the day since Kyrgyzstan achieved 
independence. During those years it experienced two 
revolutions and had seen four presidents, one of 
which was an interim leader. The government put a 
heavy pressure on mass media until the second 
revolution in 2010. In 2010 mass media suffered 
damage from the role it played during revolutions and 
the new law was laid down regarding official Kyrgyz 
mass media under the structure of which the “state” 
OTRK (public television and radio broadcasting 
corporation) was redefined as “national” one. It was 
aimed at presenting Kyrgyz television, radio and 
newspaper to nation and enhancing the impact of the 
nation [5]. However, today the information about 
television broadcasting in Kyrgyzstan is insufficient. 
The integration level of these channels and internet 
had not been sufficiently researched. 

In addition to the fact that most television channels in 
all countries of the world are broadcasting via 
internet, it’s an undeniable truth that internet is 
preferred more than television nowadays. Therefore, 
the lack of internet site of a television channel means 
the loss of potential millions of spectators in a virtual 
world. 
 
In comparison with former communication means 
such as telegraph, telephone, radio and television, 
internet, which facilitated communication, had 
brought the communication technology to a point of 
culmination in process of time. Internet has become 
an informative communication-exchanging protocol 
among the main means of communication 
technologies [6]. 
 
Internet media, which had no use for expensive 
investments of both written press and visual media on 
the one hand and which required less prime cost than 
other news sectors on the other, had taken up an 
attitude of a new fact in mass media by performing 
functions of both written press and visual media [7]. 
The level of how well the television channels in 
Kyrgyzstan had improved to those technologies 
contributed to emergence of new research subject. 
 

2. METODHOLOGY 
 
In this research, the methods of description and  
content analysis have been used. In the first part of 
our study, Kyrgyzstan’s TV broadcasting, the history 
and the present of the internet was discussed 
descriptively. In this part, the resources related to the 
subject have been reached via literaure review. 
 

In the second part of the study, the TV channels in 
Kyrgyzstan which have websites have been analyzed 
and shown in the charts using the method of content 
analysis. 
 

In the research, it has been searched for the answers to 
the questions whether TV channels in Kyrgyzstan 
make use of the internet technology adequately and 
the websites have been set up according to the today’s 
conditions. 
 

3. TELEVISION BROADCASTING 
     DURING USSR 
 
Lev Sergeevich (1896-1993) was the first, who started 
television contributions in the Soviet Union times. He 
worked on the aspect of visual radio and attracted the 
attention of the Red Army. However, Termen’s 
activities did not last long. He was sent to US as an 
agent and on his way back he was arrested for 
assasination attempt against statesman and was 
imprisoned in Stalin jail. (Тимченко 2010, 13). 



 
 
 
 

Yavuz and Gül ; JOGRESS, 3(1): 39-48, 2015 
 
 

 
41 

 

Television broadcasting of USSR was carried out in 
Soviet Union General Electro-Technical Institution 
under the leadership of Pavel Vasulyevich Shmakov 
(1885-1982). 
 

Color television broadcast was performed only 
through optical mechanic scanned beam until the 
“SECAM” standard was not accepted in 1953 in the 
USSR. At that period television industry was 
producing color televisions “Raduga”, which had 18 
sm screens. Later on, it produced a new trademark 
“Temp22” [8]. 
 

Primary satellite television broadcast of USSR traces 
back to 1960s. The first satellite “Molniya-1” was 
launched through Receiving station “Orbit” on the 
23rd of April in 1965. At the end of 1967 there were 
up to 20 stations at “Orbit” receiving station and it 
broadcasted to the regions of North coast, the Far East 
and Central Asia. In 1971 “Molniya-2” and in 1974 
“Molniya-3” were sent. Moscow Receiving station 
system was built in 1980. This system could make 
more powerful broadcasts. The “Moscow” system 
performed facilities of watching not only USSR 
channels, but also the channels of the Middle East, 
Africa and South-East Asia [9]. 
 

USSR tried to improve television broadcasting 
through these activities, but it never shrank public 
broadcasting policy. In spite of the fact, that those 
activities were seen as attempts to find the technology 
of the USSR or another name of which was 
Communist party, the real factor was to instill the 
“communism ideology” in the minds of its citizens 
[10]. 
 

One of the post-soviet countries, the Kyrgyz Republic 
which received its independence in 1991 served as the 
basis of our research. Of course, as well as each soviet 
country Kyrgyzstan was also influenced by above 
mentioned USSR activities. Television was an 
instrument used for indoctrinating the nation under 
the control of Communistic Russia. Kyrgyzstan 
started its self-determination of its own broadcasting 
policy only in 1991 when it became independent. 
Kyrgyz nation was able to watch not only Communist 
broadcasts but also a number of broadcastings of the 
world.  
 

There are 20 broadcasting channels in Kyrgyzstan 
today. However, most of these channels include 
Russian channels or they make a common broadcast. 
 

4. TELEVISION BROADCASTING IN 
KYRGYZSTAN 

 

In 1930s broadcastings in the form of “radio paper” 
emerged. The first radio paper in Kyrgyzstan started 

to broadcast with the names such as “Frunze 
Laborer”, “Strengthen the Defense” in the capital city. 
In 1932 “Red Cotton planter” was broadcasted in 
Kyrgyz and Uzbek languages in Osh. Later on, in the 
town of Karakol daily radio papers in Kyrgyz 
language “Lenin’s way” and “Flagstaff of collective 
farm” were broadcasted. In Kyzyl-Kyia Kyrgyz and 
Russian radio paper “Miner” was broadcasted. At that 
period those broadcasts served mostly as an 
instrument of propaganda through socio-political 
broadcastings. Moreover, it was effective in 
educational activities, too. Radio courses were 
established as a current distant education.Another 
advantage of the radio was that employees, who had 
already been familiar with the future television 
broadcasting, were brought up. 
 
The first television broadcasting committee in 
Kyrgyzstan was established upon authorization of 
Central Communist Party and with the confirmation 
of minsters of Kyrgyz Soviet Socialist Party on the 
29th of October in 1958 as a result of preparations in 
“Frunze Television Studio”. In the initial stage of 
television broadcasting children’s education was 
accepted as the principal mission. Different 
broadcasts aimed at improving collective farms, 
which were the main power in USSR those days, were 
also presumably made. Besides, different classic 
music, theatre plays were also the subjects of these 
broadcasts. 
 
In 1964-1965s television programs were broadcasted 
not only in the capital city Frunze, but also in the 
towns such as Naryn, Atbashy, Aktalin, Jumgal and 
Toktogul. It broadcasted 4 times a week. It 
corresponded to 2-3 hours. At the end of 1980s 
television was available in every house in Kyrgyzstan. 
98,5 % of the nation watched the television broadcast 
with up to 6 channels [11]. 
 
After the collapse of the USSR Kyrgyzstan declared 
independece on the 3rd of August in 1991. Up to that 
time media was under the monopoly of Marxist-
Leninist Soviet Union. Having achieved he 
independence as well as each sphere Kyrgyzstan’s 
mass media had also faced liberty. Television and 
newspapers belonging to both state and private 
enterprises were established [12]. 
 
In 1991 after the USSR collapse an agreement was 
signed between Turkey and Kyrgyzstan in the name 
of  strengthening of friendly ties between these two 
countries based on the advantage of kindred 
languages which provided the opportunity to share 
signals, information and broadcasting as well. The 
agreement was signed on the 23rd of December in 
1991 in Ankara. Further on Kyrgyzstan broadcasted 



 
 
 
 

Yavuz and Gül ; JOGRESS, 3(1): 39-48, 2015 
 
 

 
42 

 

Turkish programs in the 4th Program every day from 
18:00-21:00. 
 
In 1993 there were nearly 16 television stations, over 
30 radio stations in Kyrgyzstan. (Кадыров 1993, 17). 
Today, with the 20 years of independent history, 
despite the fact that the country had experienced two 
revolutions, improvement in Kyrgyz television 
broadcast had been observed. 
 
Official television channels and radios in Kyrgyzstan 
were integrated under the name of KTRK or OTRK 
(Kyrgyz State Television-Radio Corporation). KTRK 
broadcasts to the whole country from the capital 
Bishkek. The whole mass media belonging to the 
government is funded by local and central governance 
[13].  
 
OTRK, common public television-radio broadcasting 
organization of the Kyrgyz Republic, has a history 
equal to 80 years. It was built in 1931 and started 
broadcasting the same year. Preparations of the 
official radio broadcasting started in 1930 and 
finished in 1931. The new radio established in soviet 
times played a great role in recognizing the life of 
Kyrgyz nation. Kyrgyz radio, as well as other mass 
media, had served as the means of political-
ideological propaganda of authority of that period and 
it was also helpful for Kyrgyz people to see other 
places and people (OTRK).  
 
OTRK includes television channels such as “the First 
Channel”, “OTRK Music Channel” and “Balastan” as 
well as radio broadcasts like “the First Radio”, 
“Kyrgyz Radio”, “Min Kyial FM”, “Tunku Beles”, 
“Baldar FM” and “Radio Dostuk”. 
 
Damages of media’s being in the hands of the 
government during the 2010 revolution were 
evidenced. Consequently, on the 4th of April in 2011 
OTRK was separated from the government and 
assigned a public degree by the interim government 
declaration (Общественная телерадиовещательная 
корпорация КР). On the 21st of December juridical 
framework was re-settled by the Parliament of 
Kyrgyzstan [14]. 
 
The most “attractive” goal among others that were set 
before them was the one about “reducing the 
government’s pressure upon news organization 
activities and strengthening the public broadcasting”. 
Because it did not correspond to the country’s 
communist ideology experienced nearly for 80 years 
[15]. 
 
Kyrgyzstan’s introduction with internet traces back to 
1995-1997s. Up to this day free economic marketing 

had started dominating in Kyrgyzstan. Later, together 
with economic assistance of Western countries and 
further renewal of telecommunication system it had 
integrated with the World internet system [16].In 
addition, internet usage in Kyrgyzstan is growing. 
According to the research the rate of internet usage in 
Kyrgyzstan’s population in 2000 was 0,1 % and in 
2010 it had risen to 40% [17]. 
 

5. THE ANALYSIS OF WEB SITES OF 
BROADCASTING TELEVISION 
CHANNELS IN KYRGYZSTAN 

 
As it can be seen from the above table, none of the 
television channels, apart from some of them, have no 
information about their contacts, history and mission. 
For instance, despite the fact that the channel “EL-
TR” is considered to be an official state channel, the 
information about the channel is not sufficient. The 
channels “RTR”, “Russia” (Russian channel) can be 
referred to the channels that do not have information 
about their contacts.  The lack of the information on 
the web sites of “Super TV”, “EL-TR”, “TRT AVAZ” 
could be deemed as a big deficiency. The absence of 
the archive section of the four channels and 
inaccessibility to archive broadcastings deserve 
attention. Most channels that possessed internet sites 
had connection with social nets and that was a great 
advantage. The absence of the foreign language 
option on these sites means that the audience which 
the channel refers to is restricted with only 
Kyrgyzstan. This indicates the imperfection of 
internet news broadcasting in Kyrgyzstan. Another 
issue is connected with the shortage of World news. 
News is limited with Kyrgyzstan only. 
 
Internet sites of television broadcasting channels in 
Kyrgyzstan had become ordinary over time. 
Moreover, it had been noticed how old the 
information on the sites of channels that possessed 
internet sites was. Updating processes were made 
every day, while other sites did not update at all. 
There is no information about the last update of the 
sites. Actual news is provided partially and the 
interests of those who are concerned about 
Kyrgyzstan only prevail. There is mostly outdated 
news on the sites. For example, having examined the 
channel “NTS”, it was observed that it does not 
contain information about updates, actual news and 
bear outdated news instead. The same description can 
be referred to the channel “EL-TR”, while no matter 
how much update information is provided on the sites 
of other channels, they still give actual news partially. 



 
 
 
 

Yavuz and Gül ; JOGRESS, 3(1): 39-48, 2015 
 
 

 
43 

 

Table 1. Substansive analysis 
 

CONTENT 
Are there: 

Ntv+NTS Super TV KTRK EL-TR RTR 
planeta 

STS Russia 
 (Russian channel) 

TV 7 TRT AVAZ 

Public date? Yes  No Yes Yes No Yes No Yes No 
Mission ? Yes No Yes No Yes Yes Yes Yes Yes 
Common data about the 
organization? 

Yes No  Yes No Yes Yes Yes Yes Yes 

Data about directors and staff? Yes No Yes No No Yes No Yes Yes 
Live broadcasting switch? No No Yes No Yes No Yes No Yes 
A switch for disabled people? No No No No No No No No No 
Information about channel’s 
contacts? 

Yes Yes Yes Yes No Yes No Yes Yes 

The page about frequently asked 
questions? 

No No No No No No No No No 

Necessary links of the information 
about channel ? 

Yes No  Yes No Yes Yes Yes Yes No 

Photo gallery? No  No No Yes No No No No Yes 
Electronic postal service ? No No Yes No No Yes No No No 
Foreign language option? No No No No No No No No Yes 
Available data on  website and 
ordered headlines? 

Yes Yes Yes Yes No No No Yes Yes 

Archive section ? No  No No No Yes No Yes Yes Yes 
Connection with social nets? Yes Yes No  Yes Yes Yes Yes Yes Yes 
Option to watch former broadcasts?  No No Yes No Yes Yes Yes Yes Yes 
Daily broadcast stream? No No No No Yes No Yes Yes Yes 
World news? No No No No Yes No Yes Yes Yes 
Channel, radio, magazine, paper 
partners ? 

No  No Yes No Yes No Yes No No 

As it can be seen from the above table, none of the television channels, apart from some of them, have no information about their contacts, history and mission. For instance, despite the fact that 
the channel “EL-TR” is considered to be an official state channel, the information about the channel is not sufficient. the channels “RTR”, “Russia” (Russian channel) can be referred to the channels that 
don’t have information about their contacts.  the lack of the information on the web sites of “super TV”, “EL-TR”, “TRT AVAZ” can be deemed as a big deficiency. The absence of the archive section of 

the four channels and inaccessibility to archive broadcastings deserve paying attention. Most channels that possess internet sites have connection with social nets and this is a great advantage. the absence 
of the foreign language option on these sites means that the audience which the channel refers to is restricted with only Kyrgyzstan. this indicates the imperfection of internet news broadcasting in 

Kyrgyzstan. Another issue is connected with the shortage of World news. News is limited with Kyrgyzstan only 

 
 
 



 
 
 
 

Yavuz and Gül ; JOGRESS, 3(1): 39-48, 2015 
 
 

 
44 

 

Table 2. Actuality analysis 
 

Actuality 
Are there: 

Ntv+NTS Super TV KTRK EL-TR RTR 
planeta 

STS Russia 
 (Russian channel) 

TV 7 TRT AVAZ 

Updating period   Daily  Daily   Daily Daily Daily Daily Daily 
Last updating information of the 
site 

No  No No No No No No No No 

Recent news  No Yes Yes No Yes No Yes Yes Yes 
Missed news Yes Yes Yes Yes No Yes No Yes No 

Internet sites of television broadcasting channels in Kyrgyzstan have become ordinary over time. moreover, it has been noticed how old the information on the sites of channels that possess 
internet sites was. updating processes are been made every day, while other sites do not update at all. there is no information about the last update of the sites. Actual news is provided partially and the 
interests of those who are concerned about Kyrgyzstan only prevail. there is mostly outdated news on the sites. for example, having examined the channel “NTS”, it was observed that it doesn’t contain 
information about updates, actual news and bears outdated news instead. the same description can be referred to the channel “EL-TR”, while no matter how much update information is provided on the 

sites of other channels, they still give actual news partially 
 

Table 3. Overall review analysis 
 

Overall review 
Are there: 

NV+NTS Super TV KTRK EL-TR RTR planeta STS Russia 
 (Russian channel) 

TV 7 TRT AVAZ 

Combination between 
font types and sizes  

No  Yes  Yes  Yes  Yes  No  Yes  Yes  Yes  

İnactive or inacccessible 
pages  

No  No  No  No  No  No  No  No  No  

Animations on pages No  No  Yes  No  Yes  Yes  Yes  Yes  Yes  
Unnecessary details on 
pages 

Yes  Yes  Yes  Yes  No  Yes  No  No  No  

Excessive use of colors on 
pages 

No  Yes   No  No  No  Yes  No  No  No  

Combination of colors on 
the site 

Yes  Yes  Yes  Yes  Yes  No  Yes  Yes  Yes  

Pages at the stage of 
structuring  

No  No  No  No  No  No  No  No  No  

Contradictions between the font types and sizes on the sites of the channel “NTS” strike the eyes. pictures are given in a full size. Some inscriptions are written with small, while others are written with big ones. many 
empty spaces are left, combination of colors was preserved. the domination of blue color strikes the eyes. the “Super TV” can be emphasized with its small font types and the general combination, which is quite 

ordinary. the amount of pictures and animations is small, while inscriptions are in great numbers. the absence of unnecessary details is one of the striking peculiarities of this site. In comparison with other sites, color 
combination and combinations between inscriptions and sizes are well-ordered. Pages at the stage of carrying out unnecessary details and structuring processes were not observed. the site is ordinary enough and 
animations were appropriately used. the channel “ELTR” doesn’t have much to say about since the site has as little information as the content is nearly empty. it consists of several pictures and inscriptions. on the 
internet site of the channel “RTR” color combination can be noticed (blue tones prevail), although excessive use of pictures and displays draw person’s attention. this site bears pretty ordinary display and has only 

serials and films instead of inscriptions. unnecessary details are scarcely seen. the site of “STS” channel is decorated with animations, although the reserved space of animation display is comparatively excessive on 
the main page 



 
 
 
 

Yavuz and Gül ; JOGRESS, 3(1): 39-48, 2015 
 
 

 
45 

 

Table 4. Technical structure and circulation analysis 
 

Technical structure and 
circulation 
Are there: 

Ntv+NTS Super TV KTRK EL-TR RTR 
planeta 

STS Russia 
 (Russian channel) 

TV 7 TRTAVAZ 

Search engines  Yes  Yes  Yes  No  Yes  Yes  Yes  Yes  No  
Map of the site No  No  No  No  No  No  No  No  No  
Inactive links No  No  No  No  No  No  No  No  No  
Connections opening on new pages No  No  Yes  No  Yes  No  Yes  No  No  
Easiness of returning back to the 
main page  

Yes  Yes  Yes  Yes  Yes  Yes  Yes  Yes  Yes  

Information about screen zoom No  No  No  No  No  No  No  No  No  
The button allowing print the data No  No  No  No  No  No  No  No  No  
The page of frequently asked 
questions 

No  No  No  No  No  No  No  No  No  

Search engine can be found on all main pages of the channels except “EL-TR” and “TRT-AVAZ”.  none of the channels have maps on their sites. connections open on new pages on the sites of 
all channels except “KTRK”, “RTR” and “Russian channel”. Easiness of returning back to the main page has seen in all sites. The lack of information about screen zoom in all sites is considered to be a 

shortage. options of the button allowing printing the data and the page of frequently asked questions are not found in any sites 



 
 
 
 

Yavuz and Gül ; JOGRESS, 3(1): 39-48, 2015 
 
 

 
46 

 

Contradictions between the font types and sizes on the 
sites of the channel “NTS” strike the eyes. Pictures 
are given in a full size. Some inscriptions are written 
with small, while others are written with big ones. 
Many empty spaces are left, combination of colors 
was preserved. The domination of blue color strikes 
the eyes. The “Super TV” can be emphasized with its 
small font types and the general combination, which 
is quite ordinary. The amount of pictures and 
animations is small, while inscriptions are in great 
numbers. The absence of unnecessary details is one of 
the striking peculiarities of this site. In comparison 
with other sites, color combination and combinations 
between inscriptions and sizes are well-ordered. Pages 
at the stage of carrying out unnecessary details and 
structuring processes were not observed. The site is 
ordinary enough and animations were appropriately 
used. The channel “ELTR” doesn’t have much to say 
about since the site has as little information as the 
content is nearly empty. It consists of several pictures 
and inscriptions. On the internet site of the channel 
“RTR” color combination can be noticed (blue tones 
prevail), although excessive use of pictures and 
displays draw person’s attention. This site bears pretty 
ordinary display and has only serials and films instead 
of inscriptions. Unnecessary details are scarcely seen. 
The site of “STS” channel is decorated with 
animations, although the reserved space of animation 
display is comparatively excessive on the main page. 
 
Search engine can be found on all main pages of the 
channels except “EL-TR” and “TRT-AVAZ”. None 
of the channels have maps on their sites. Connections 
open on new pages on the sites of all channels except 
“KTRK”, “RTR” and “Russian Channel”. Easiness of 
returning back to the main page has seen in all sites. 
The lack of information about screen zoom in all sites 
is considered to be a shortage. Options of the button 
allowing printing the data and the page of frequently 
asked questions are not found in any sites. 
 

6. CONCLUSION 
 
As it was seen, Kyrgyzstan found itself in a state of 
disability to keep pace with communication 
technologies that are developing at a high speed. 
Being not able to keep pace with democracy, 
economic insufficiency, the lack of proper experience, 
two revolutions committed in 2005 and 2010 might 
have been the reasons which led the country to this 
condition. The truth is that television channels in 
Kyrgyzstan and the ones that have Russian origins 
and especially the ones that belong to Kyrgyzstan 
itself are to keep pace with high developing 
technologies to be able to survive and improve. 
 

We have seen that the television channels in 
Kyrgyzstan don’t have their own internet sites. The 
channels that have internet sites most likely do not use 
them or even if they do, the content of the broadcasted 
information contains local news only. In other words, 
world news is not mentioned at all. They all reflect 
information that interests only Kyrgyzstan and 
Kyrgyz people. The reason for this situation can be 
related with the fact that the USSR, which had been 
the closed box for nearly one century, had left these 
nations uninformed about the world. However, the 
period of 20 years tradition (not being interested in 
the external world) has still being experienced. The 
shortage of foreign language option on the internet 
sites of the television channels is one of the evidences 
of this state.  
 
Internet sites of the television channels are ordinary 
enough and were prepared without considering the 
proper details. Obviously, these sites cannot compete 
with other sites in a virtual space. Today, several 
functions of the real life have been performed by the 
virtual world. While activities such as shopping, 
watching serials and films, reading news are 
implemented via internet, the absence of the television 
channels in this world is inconceivable. Moreover, 
because of the importance of personal space, people 
want to fix their watching or reading schedule by 
themselves. Because, people have a lot to do, but not 
enough time and therefore they are not able to watch 
television any time they want. This makes internet 
more significant than ever.  
 
We can put forward the following suggestions 
regarding the further improvement of web sites of the 
broadcasting channels in Kyrgyzstan: 
 
 URL: The following things should be taken 

into account while no menclating the url name 
of the site:  
a. Short and substantial words are to express 

the site name. 
b. The site name is to reflect the content and 

goal of the site.  
c. The site name has to contain features of 

the site maximally [18)]. 
 Display: Display of the site is to be sensibly 

ordinary. Unnecessary details (animation, 
sounds, pictures) are to be avoided. Colors are 
to be combined and not tire eyes.  

 About us: Detailed and sufficient information 
about the organization or institution is to be 
preserved on the main page [19]. In this way, 
the site can serve as a reliable source for 
internet users.  



 
 
 
 

Yavuz and Gül ; JOGRESS, 3(1): 39-48, 2015 
 
 

 
47 

 

 Just added: This section provides information 
about daily updating process of the information 
on that site.  

 Questionary: A section, which helps to 
measure the level of users gratitude and which 
gives opportunity to evaluate the site by the 
means of application forms or estimation 
facilities is expected. 

 The main page or the “back” button: The 
reader has to be aware of the place he/she is 
while reading. At the same time the easiness of 
returning back has to be provided.  

 Map: A map is to be there for comfort.  
 Update: The more frequently the site is 

updated, the more effective is the site.  
 Search: There should be a space where the 

user can find the information he/she wants, so 
that the user could be able to enter the key 
words or part of them and get the necessary 
information. 

 Archive: Information that was removed for 
update should be kept in the archive section. 
Outdated information is to be easily accessible 
for users. 

 Support: The site has to support different 
internet programs (chrome, fire foxetc.) and it 
has to be practical for users who have slow 
connection.  

 Contact: A section containing addresses, 
telephone numbers together with 
communication facilities should be provided to 
preserve the contact between the user and the 
organization.  

 

COMPETING INTERESTS 
 
Authors have declared that no competing interests 
exist. 
 

REFERENCES  
 
1. Kürşad Soydan M,  Küreselleşme Sürecinde 

medyanın rolü. radyo ve televizyon üst kurulu, 
uzmanlaşma tezi, ankara; 2012. (Kürşad 
Soydan M,  The  role of the in the process of 
globalization. Radio and Television Supreme 
Board, Specialisation Dissertation, Ankara; 
2012) 

2. Murat Kırık A. Kişisel bir dünya modeli: 
İnteraktif televizyon yayıncılığı, uluslararası 
hakemli beşerive akademik bilimler dergisi, 
ocak/şubat/mart kış dönemi: Jel Kodu: J/J1-
J2ID:40. 2013;2(3):66-75. (Murat Kırık AA. 
Private model of the world: Television Studies 
and Interactivity, International Peer-Reviewed 

Journal of Humanities and Academic Science, 
January/February/March Winter Semester: Jel 
Code:J/J1-J2ID:40. 2013;2(3):66-75. 

3. Киргизия, 
Available:http://ru.wikipedia.org/wiki/Киргизи
я (03.02.2014) (Kyrgyzstan). 

4. КыргызстандынБашМыйзамынаЖыйырмаЖ
ылТолду, 
Available:http://ktrk.kg/ky/content/kyrgyzstand
yn-bash-myyzamyna-zhyyyrma-zhyl-toldu 
(03.02.2014) (Kyrgyzstan's constitution was 
twenty years). 

5. Общественная телерадиовещательная 
корпорация КР, 
Available:http://www.ya.kg/tv_radio/938-
obshhestvennaja-teleradioveshhatelnaja.html 
(22.01.2014) (Public Broadcasting Corporation 
of theKyrgyz Republic). 

6. Selamoğlu and A. Özsoy A. Türkiye’de İşçi 
Sendikalarının Ve Konfederayonların Web 
Siteleri İçerik Analizi Üzerine Bir 
Değerlendirme, Çalışma Ve Toplum Dergisi. 
2008;2:31-60. (Selamoğlu and A.Özsoy A. An 
assessment on the content analysis of the 
websites of the trade unions and confederations 
in turkey. The Journal of Labor and Society. 
2008;2:31-60. 

7. Çakır H. Geleneksel Gazetecilik Karşısında 
İnternet Gazeteciliği, Erciyes Üniversitesi 
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 
2007;22(Yıl:1):123-149. (Çakır H. Internet 
Journalism, Erciyes University The Journal of 
Social Sciences Institue. 2007;22(Year:1):123-
149. 

8. Тимченко СВ. Телевидение, История 
Развития, Телевидение Будущего. 
Федеральное Агентство Связи Сибирский 
Государственный Университет 
Телекоммуникаций И Информатики 
Межрегиональный Центр Переподготовки 
Специалистов Новосибирск. (Television, 
history of development, future television, 
federal communications agency of the Siberian 
State University of Telecommunications and 
ınformatics ınter regional center. 
Refreshertraining Novosibirsk; 2010. 

9. История Развития Спутникового 
Телерадиовещания, 
Available:http://kazteleradio.kz/rus/технологи
и/технологии-построения-спутниковой-
с/история-развития-спутникового-телер/ 
(23.01.2014) (History of Satellite Broadcasting 
Development). 

10. Sic, Transit Gloria Mundi. Телевидение Как 
Инструмент В Политическойборьбе И 
Фактор, Влияющий На Общественное 



 
 
 
 

Yavuz and Gül ; JOGRESS, 3(1): 39-48, 2015 
 
 

 
48 

 

Сознание И Вкусы, ceterum censeo 
carthaginem esse delendam. 
Available:http://old.sakharov-
center.ru/projects/sambo/refer_televidenie.htm 
struggle and the factors influencing public 
consciousness and taste). 

11. Кадыров, Турдумамат Дыйканбаевич. 
История Развития Радиовещания И 
Телевидения В Республике Кыргызстан 
1928-1990 Г. Диссертации На Соискание 
Ученой Степени Кандидата Исторических 
Наук, Кыргызский Ордена Трудового 
Красного Знамени Государственный 
Университет, Бишкек. (The history of 
development of broadcasting and television in 
the Kyrgyz Republic 1928-1990. The 
dissertation for the degree of candidate of 
historical sciences. Kyrgyz Order of Red 
Banner of Labor State University, Bishkek); 
1993. 

12. Budak L. Bağimsizliklarinin 22. Yilinda Türk 
Cumhuriyetleri’nde Medya Yapısal Durum. 
Yasalar, Uygulamalar Ve Sorunlar, Türkbilim 
Dergisi. 2013;1-34. (Budak L. Media structurul 
conditions in the 22nd  year of ındependence for 
the Turkish Republics. Laws, practices and 
problems, The Journal of Türkbilim. 2013;1-
34. 

13. Состоянии Сми Кыргызстана О. 
Available:http://www.monitoring.kg/?pid=10 
(05.01.2014) (About the media situation in 
Kyrgyzstan). 

14. Закон Кыргызской Республики, 
ОбОбщественнойтелерадиовещательнойкор

порации Кыргызской Республики, Бишкек: 
от 21 декабря 2011 года N 247. (Law of the 
Kyrgyz Republic, on the Public Broadcasting 
Corporation of the Kyrgyz Republic, Bishkek). 

15. Общественная Телерадиовещательная 
Корпорация (Киргизия). 
Available:http://ru.wikipedia.org/wiki/Общест
венная_телерадиовещательная_корпорация_
(Киргизия) (23.01.2014) (Public 
Broadcasting). 

16. Balcı Ş, Ayhan B. Kırgızistan’da Üniversite 
Gençliği ve İnternet: Bir Kullanımlar ve 
Doyumlar Araştırması, Bilig Dergisi, Sayı. 
2009;48:13-40. (Balcı Ş, Ayhan B. University 
students in kyrgyzstan and the ınternet: A 
research on the usage and the content. t-The 
Journal of Bilig. 2009;48:13-40.  

17. Internet World Stats (2007, August). Usage and 
population statistics. Retrieved; 2007. 
Available:http://www.internetworldstats.com/a
sia/kg.htm (03.01.2014). 

18. Кузмин. Принципы Качества Веб-Сайтов 
По Культуре Руководство. Типография 
Август-Принт, Москва. (Principles of quality 
web sitesfor culture guide. Typography 
August-Print, Moscow); 2006. 

19. Что должно быть на главной странице сайта 
интернет-магазина. 
Available:http://www.bistro-
site.ru/inform/page/182 (10.12.13) (What 
should be on the main page e-shop). 
 

__________________________________________________________________________________________ 
© Copyright International Knowledge Press. All rights reserved. 


