Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/638
Title: | AT THE THRESHOLD OF ‘FEAR’: A COMPARATIVE ANALYSIS OF EDWARD BOND’S THE CHAIR PLAYS AND HAROLD PINTER’S THE ROOM IN THE CONTEXT OF ‘CULTURE OF FEAR’ |
Other Titles: | ‘KORKU’’NUN EŞİĞİNDE: EDWARD BOND’UN SANDALYE OYUNLARI VE HAROLD PINTER’IN ODA OYUNUNUN ‘KORKU KÜLTÜRÜ’ BAĞLAMINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR ANALİZİ |
Authors: | Prof. Dr. Parlak, Erdinç Şarman, Güzin Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 0000-0002-7184-8709 |
Keywords: | Culture of fear, Insecurity, Uncertainty, The Chair Plays, The Room,Korku kültürü, Güvensizlik, Belirsizlik, Sandalye Oyunları, Oda |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | This study aims to analyze The Chair Plays by Edward Bond and The Room by
Harold Pinter in the context of culture of fear, which is a newly created concept in
the contemporary world, by drawing similarities and contrasts between them. In the
light of the valuable perspectives of the writers, thinkers and sociologists such as
Frank Furedi and Zygmunt Bauman and the content analysis of the plays with an
interpretive approach, it is also aimed to enable a deeper interpretation on the plays
from a different standpoint. It is, likewise, of significance to compare Bond’s The
Chair Plays, which presents the final structure of culture of fear as a consequence
of globalized and oppressive world order, and Pinter’s The Room which points out
the beginning of culture of fear through its implications on fear, insecurity, and
uncertainty. However, regarded as post-war playwrights who severely witnessed
the chaotic atmosphere in post-war British society and confronted fear spreading
every layer of the society, Bond and Pinter are two significant figures to be
compared with regard to their attitudes and perspectives towards the world order.
The evaluations of the study are presented in the conclusion part. Bu çalışma Edward Bond’un Sandalye Oyunları ve Harold Pinter’ın Oda oyununu çağdaş dünyada yeni bir kavram olan korku kültürü bağlamında benzerliklerini ve farklılıklarını göstererek analiz etmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, Frank Furedi ve Zygmunt Bauman gibi sosyolog, düşünür ve yazarların ışığında, yorumlayıcı yaklaşım ve oyunların içerik analiziyle, farklı bir bakış açısından oyunlar üzerine daha derin bir yorumlama sunmayı amaçlamaktadır. Bond’un küreselleşmiş ve baskıcı dünya düzeninin bir sonucu olan korku kültürünün geldiği son noktayı gözler önüne seren Sandalye Oyunları ve korku, güvensizlik ve belirsizlik üzerine imalarıyla korku kültürünün başlangıç noktasına işaret eden Oda oyununu karşılaştırmak önemlidir. Bununla birlikte, savaş sonrası İngiliz toplumundaki düzensiz ortama şahitlik eden ve savaş sonrası yazarları olarak tanınan Bond ve Pinter dünya düzenine olan bakış açıları ve yaklaşımları göz önünde bulundurulduğunda kıyaslanacak iki önemli figürdür. Çalışmanın değerlendirmeleri sonuç bölümünde sunulmaktadır. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/638 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10378096.pdf | 10378096 | 628.25 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.