Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5576
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorProf. Dr. Kuvancı, Cenan-
dc.contributor.authorOnmuş, Seyfullah-
dc.date.accessioned2025-01-02T07:04:33Z-
dc.date.available2025-01-02T07:04:33Z-
dc.date.issued2024-
dc.date.submitted2024-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5576-
dc.description.abstractHacı Hulûsî Baba, yirminci yüzyılın başlarında yaşamış şair bir din bilginidir. Hacı Hulûsî Baba`ya göre, dinin hem zahirî hem de batınî boyutları bulunmaktadır. O dinin batınî boyutuna önem ve öncelik vermiş ve içsel olarak deneyimlediğimiz gerçeklerin hakikate erişmede dikkate alınması gerektiğini önermiştir. Onun tâbiriyle hayat-ı câvid`eye (yani, sonsuza odaklı bir hayata) erişmek için, derûnî dinî tecrübeler önemlidir. O, Allah ile kurulan bağı “aşk” tecrübesi üzerinden anlamlandırmaktadır. Onun perspektifinde, aşksızlık bir gaflet, aşksız her gönül bir virâne ve Allah`a giden yoldan sapmak eşkiyalıktır. O, merkezinde aşk`ın ve züht`ün bulunduğu bir dinî hayatı savunur; idealize ettiği dindar için “rind” kelimesini kullanır. Hacı Hulûsî Baba ferdî hayatın merkezine takvâyı ve ahlâkı koymayı tavsiye eder. Burada, aklî buluşları göz ardı etmeden irfanî erişlerin hakkını vermek önem arz etmektedir. Onun bakış açısından yapılması gereken şeyin, akıl ile kalbi birleştiren bir orta yol bulabilmek olduğu söylenebilir. Bu birleşim gerçekleştiğinde hakikî anlamda bir deneyim gerçekleşebilmektedir.en_US
dc.description.abstractHacı Hulûsî Baba was a poet a religious scholar who lived in the early twentieth century. According to Hacı Hulûsî Baba, religion has both external and internal dimensions. He gave importance and priority to the internal dimension of religion and suggested that the realities we experience internally should be taken into account in reaching the truth. In his words, inward religious experiences are important in order to reach hayat-ı javid (i.e. a life focused on eternity). He interprets the bond established with Allah through the experience of “love.” In his perspective, lovelessness is heedlessness, every heart without love is a ruin, and straying from the path leading to Allah is banditry. He advocates a religious life centered on love and asceticism; he uses the word “rind” for the religious person he idealizes. Hacı Hulûsî Baba recommends placing piety and morality at the center of individual life. Here, it is important to give due credit to the intellectual achievements without ignoring the intellectual discoveries. From his point of view, it can be said that what needs to be done is to find a middle way that unites the mind and the heart. When this union is achieved, a true experience can take place.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİslam Felsefesi, Hacı Hulûsî Baba, Dinî tecrübe, Aşk, Rinten_US
dc.subjectIslamic Philosophy, Hacı Hulûsî Baba, Religious Experience, Love, Rinten_US
dc.titleHacı Hulûsî Baba’ya Göre Dinî Tecrübeen_US
dc.title.alternativeReligious Experience According to Hacı Hulûsî Babaen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-1175-7071en_US
dc.contributor.authorID0009-0009-9296-3050en_US
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10687115.pdf106871151.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.