Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5503
Title: | Effects of Supporting Students with Instructions on Language Learning Skills: An Action Research |
Other Titles: | Öğrencileri Dil Becerilerini Öğrenme Konusunda Yönergelerle Desteklemenin Etkileri: Bir Eylem Araştırması |
Authors: | Tomakin, Ercan Atasoy Şal, Çağla Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 0000-0002-5692-3352 0000-0001-8529-7904 |
Keywords: | Action research, Giving instructions, English lesson, Language learning skills, Students’ perceptions, Students’ academic achievements Eylem araştırması, Yönerge verme, İngilizce dersi, Dil öğrenme becerileri, Öğrencilerin algıları, Öğrencilerin akademik başarıları |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | This action research study aims to examine how giving students instructions on language learning skills affect their perceptions towards language learning skills and English; and their academic achievements in English lesson. The study was undertaken with 6th grade students (n=14) during the second term of 2022-2023 academic year in a state secondary school in Türkiye. The qualitative and quantitative data were collected through semi-instructed interviews, observations, teacher diary and English exams. The results of the data analysis have shown that although students did not have any pre-knowledge on language learning skills before this AR study, they liked receiving and implementing the instructions on these skills. Similarly, the impact of these instructions changed from one student to another and more competent students in English implemented more instructions compared to their less competent ones. Besides, the findings indicated that giving instructions positively affected students' perceptions on language learning skills and English; and their academic achievements improved better after receiving instructions. This study also revealed that undertaking action research would be beneficial for teachers and students in the teaching and learning processes. In the light of these findings, the recommendations were identified for future studies. Bu eylem araştırmasının amacı, öğrencilere dil öğrenme becerileri konusunda yönergeler vermenin, öğrencilerin dil öğrenme becerileri ile İngilizce'ye olan algılarını ve İngilizce dersindeki akademik başarılarını nasıl etkilediğini araştırmaktır. Çalışma, Türkiye'de bir devlet ortaokulunda, 2022-2023 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde 6. sınıf öğrencilerinin (n=14) katılımıyla gerçekleşmiştir. Nitel ve nicel veriler, yarı-yapılandırılmış görüşmeler, gözlemler, öğretmen günlüğü ve İngilizce sınavları aracılığı ile toplanmıştır. Veri analizlerinin sonuçları, öğrencilerin eylem araştırması çalışması öncesinde dil becerilerini nasıl öğrenecekleri konusunda herhangi bir ön bilgiye sahip olmamalarına rağmen, bu beceriler konusunda yönerge almayı ve bu yönergeleri uygulamayı sevdiklerini göstermiştir. Aynı şekilde, verilen yönergelerin etkileri öğrenciden öğrenciye değişmiş ve İngilizce'de daha yetkin öğrenciler diğerlerine göre daha fazla yönerge uygulamıştır. Ayrıca bulgular yönerge vermenin öğrencilerin dil öğrenme becerileri ile İngilizce'ye olan algılarını olumlu olarak etkilediğini ve yönerge aldıktan sonra öğrencilerin akademik başarılarının da yükseldiğini işaret etmektedir. Bu çalışma, eylem araştırmaları yapmanın öğretmen ve öğrencilerin öğretme ve öğrenme süreçlerine fayda sağladığını da göstermiştir. Bu bulguların ışığında, gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5503 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10490897.pdf | 10490897 | 5.94 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.