Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5472
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇetinkaya, Seher-
dc.contributor.authorÖzarslan Kayıkcı, Sezgi-
dc.date.accessioned2024-08-15T14:02:44Z-
dc.date.available2024-08-15T14:02:44Z-
dc.date.issued2024-
dc.date.submitted2024-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5472-
dc.description.abstractAraştırma, 4. Sınıf öğrencilerinin okudukları bir metnin dijital bir materyal üzerinden veya basılı bir materyal üzerinden okumalarının öğrencilerin akıcı okumalarına etkisinin olup olmadığını konu edinmektedir. Akıcı okumalarının basılı bir ürüne göre ne derece farklılaşmakta olduğu araştırma sonuçlarına göre ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma modellerinden tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğrenciler 2022-2023 eğitim öğretim yılında Ordu ilinin Korgan ilçesinde bulunan iki farklı ilkokulun 4. Sınıfında öğrenim görmektedir. Araştırma evreninin tamamına ulaşmak mümkün olmadığından basit seçkisiz yöntem ile örneklem alma yoluna gidilmiştir. Veri toplama sürecinde öğrenciler 3 gruba ayrılmış ve gruplara basılı metin, doğrusal hipermetin ve doğrusal olmayan hipermetinden biri okutulmuştur. Daha sonra öğrencilerin okuma hızı, doğru okuma yüzdesi ve prozodik okuma puanları hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda farklı metin türleri arasında öğrencilerin akıcı okuma beceri puanlarında (doğru okuma, okuma hızı, prozodi) anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.en_US
dc.description.abstractThe research focuses on whether 4th-grade students' reading of a text through digital material or printed material affects their fluent reading. The aim was to determine how much their fluent reading differs from a printed product according to research results. The research was conducted using the quantitative research model of the survey method. The students participating in the research are studying in the 4th grade of two different primary schools located in the Korgan district of Ordu province during the 2022-2023 academic year. Since it was not possible to reach the entire population of the research, a simple random sampling method was used to select the sample. During the data collection process, students were divided into 3 groups, and each group was given either a printed text, linear hypertext, or nonlinear hypertext to read. Afterwards, the students' reading speed, percentage of correct reading, and prosodic reading scores were calculated. The research found no significant difference in students' fluent reading skill scores (correct reading, reading speed, prosody) among different types of texts.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAkıcı Okuma, Kağıttan Okuma, Ekran Okuma, Doğru Okuma, Okuma Hızı, Prozodi.en_US
dc.subjectFluent Reading, Paper Reading, Screen Reading, Accurate Reading, Reading Rate,Prosody.en_US
dc.titleBir Metni Dijital veya Basılı Bir Materyal Üzerinden Okumanın Akıcı Okumaya Etkisinin İncelenmesien_US
dc.title.alternativeExamining the Effect of Reading a Text on a Digital or Printed Material on Reading Fluencyen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-1330-106Xen_US
dc.contributor.authorID0009-0002-8833-4082en_US
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10631596.pdf106315961.78 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.