Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5382
Title: | The Postmodern Fulcrum of Mark Ravenhill's‘ Some Explicit Polaroids’ and Martin Crimp's‘ Attempts on Her Life’ in the Light of Zygmunt Bauman's Sociology |
Other Titles: | Zygmunt Bauman'ın Sosyolojisi Işığında Markravenhıll'in ‘Some Explıcıt Polaroıds’ ve Martın Crimp'in‘Attempts on Herlıfe’ Adlı Oyunlarının Postmodern Dayanak Noktası |
Authors: | Özata, Cüneyt Ada, Yaren Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 0000-0002-9179-9537 0000-0002-9934-1918 |
Keywords: | Zygmunt Bauman, Postmodern Period British Theatre, Ravenhill, Crimp Zygmunt Bauman, Postmodern Dönem Ingiliz Tiyatrosu, Ravenhill, Crimp |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | This
study focused on the postmodern fragmented individual as a result of the aim of constant
modernization and examine d two striking plays from the British Theatre of the 1990s with the
objective of analyzing the atmosphere in which it exists from a social and aesthetic perspective:
Martin CrimpCrimp’s Attempts on Her Life and Mark RavenhillRavenhill’s Some Explicit Polaroids Before
delving into the examination of these two plays, an exploration of societal understanding, u tilizing
concepts such as Zygmunt Bauman's liquid modernity and liquid society, was undertaken to
comprehend the societal resonance of images conveyed through theatrical texts and the
background of these implications. The sociological perspective of Bauman was employed in this
regard. For the analysis of postmodern depictions, Bauman's insights on consumer society and
globalization were referred to. These analyses revealed that in the world where the modern
individual is confined, there is a quest for escap e. The crisis created by this escape has paved the
way for a postmodern society. Further, studying these theatrical works through Bauman's lens
revealed perspectives on the complex interaction of postmodernism and contemporary social
structures. W hen exami ned in the context of postmodernity and aesthetics, t hese plays
emphasize d the significance of theatre as a mirror for the fragmented world and individual. Bu çalışma, durmaksızın modernleşme gayesinin bir getirisi olarak postmodern parçalanmış bireye odaklanmış ve varolduğu atmosferi sosyal ve estetik açıdan analiz etme amacıyla 19901990’ların İngiliz Tiyatrosundan iki çarpıcı oyunu incelemiştir Martin CrimpCrimp’in Yaşamı Üzerine Teş ebb üsler ve Mark RavenhillRavenhill’in Bazı Açık Polaroidler Toplumsal düzene radikal bir başkaldırının getirisi kimlik bunalımının ve belirsizliğin zirvede olduğu her iki oyunu da incelemeden ö nce, tiyatro metinleri aracılığıyla iletilen imgelerin, toplumda karşılığını ve bu imaların arka planını anlamak iç in Zyg munt Bauman ’ın akışkan modernite ve akışkan toplum kavramları başta olmak üzere toplum anlayışı araştırılmış ve Bauman sosyolojisinden faydalanılmıştır. Postmodern tasvirlerde, tüketim toplumu ve küreselleşme üzerine Baumancı tahlillere başvurulmuştur. Bu tahliller, modern bireyin hapsolduğu dünyada bir kaçış aradığını ortaya koymuştur. Bu kaçışın yarattığı kriz ise postmodern topluma zemin oluşturmuştur. Bunun yanı sıra, bu tiyatro eserlerini Bauman merceğinden incelemek, postmodernizm ile çağdaş toplumsal yapılar arasındaki karmaşık etkileşime dair içg ö rü ler sa ğlamıştır. Postmodernite ve estetik bağlamında incelenen bu oyunlar, parçalanmış dünyaya ve bireye ayna niteliğinde olan tiyatronun önemini vurgulamıştır |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5382 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10628035.pdf | 10628035 | 11.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.