Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3886
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTomakin, Ercan-
dc.contributor.authorTöngel, Pembe-
dc.date.accessioned2023-10-11T11:40:33Z-
dc.date.available2023-10-11T11:40:33Z-
dc.date.issued2023-
dc.date.submitted2023-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3886-
dc.description.abstractThis study aims to shed light on the impact Action Research (AR) may have on students’ perceptions of different seating arrangements and their academic performance in the context of English as a foreign language (EFL). An intact class with a total of 26 female 9th graders at a high school in Turkey participated in the study. Participants were selected through convenient sampling and participated in the study for 15 weeks. The traditional row arrangement, which was considered inadequate for group work and peer learning, was modified in light of the students’ preferences and characteristics. A mixed methods research approach was used to examine the impact of action plans in relation to classroom design. Qualitative data were obtained through questionnaires, observations, and semi-structured interviews. Diary entries from the teacher-researcher were used as an additional source of qualitative data. Reflection in and on the action allowed for exploration of student perceptions of traditional row seating, group seating formed by friend groups, and group seating determined by learning styles. The effects of this action-reflection cycle on student academic achievement were measured quantitatively through achievement tests. Qualitative data collected through student and teacher reflections were analyzed based on the Grounded Theory (Glaser & Strauss, 1967). All quantitative analyses were performed in SPSS v24 and R v.4.1.1 with “nparLD” library (Noguchi et al., 2012). The F1-LD-F1 design was employed to analyze the repeated measurements administered to the participants. A rank-based non-parametric method developed by Brunner and Puri (2001) was used for the analysis of longitudinal data in the factorial design. An analysis of variance (ANOVA) type test statistic based on ranks (Brunner & Puri, 2001) was used to examine the group effect, the time effect, and the effect of their interaction. The results of the study showed that groups formed by friend groups were not favourable in performing activities due to side conversations and free riders. In contrast, groups determined by learning styles promoted students’ self-awareness and improved academic performance. The results of the statistical analyses showed that students who believed that seating arrangements and academic achievement were related performed significantly better than students who believed the opposite. After discussing the pedagogical implications for conducting AR in EFL and using classroom arrangement as an effective tool in language instruction, suggestions for further research are made.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, yabancı dil olarak İngilizce öğretimi bağlamında eylem araştırması yönteminin öğrencilerin farklı oturma düzenleriyle ilgili algılarına ve akademik başarılarına nasıl etki edebileceğini açıklamaktır. Araştırmaya, Türkiye’de bir lisenin 9. sınıfında bulunan toplam 26 öğrenci katılmıştır. Katılımcılar ‘uygun örneklem’ yöntemi ile belirlenmiştir ve 15 hafta süren çalışmaya dahil edilmiştir. Grup çalışması ve akran öğrenmesi için yetersiz bulunan geleneksel oturma düzeni öğrencilerin tercihleri ve kişilik özellikleri dikkate alınarak değiştirilmiştir. Sınıfın düzenlenmesi ile ilgili olan eylem planlarının etkilerini araştırmak için karma yöntem araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Anket, gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşme aracılığı ile nitel veri toplanmıştır. Ayrıca araştırmacı öğretmenin günlük kayıtları nitel veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Eylem sırasında ve sonrasında gerçekleştirilen eleştirel yansıtma sayesinde öğrencilerin geleneksel oturma düzeni, arkadaş gruplarına göre oluşturulan küme oturma düzeni ve öğrenme stilleri dikkate alınarak oluşturulan küme oturma düzeni hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Bu eylem-yansıtma döngüsünün öğrencilerin akademik başarılarına etkisi nicel veri sağlayan başarı testleri ile ölçülmüştür. Öğrenci ve öğretmen yansıtmalarından elde edilen nitel veriler Temellendirilmiş Kuram’a (Glaser & Strauss, 1967) göre analiz edilmiştir. Tüm nicel veri analizleri SPSS v 24 ile R v 4.1.1 programı altında “nparLD” kütüphanesi kullanılarak sürdürülmüştür (Noguchi et al., 2012). Öğrencilere uygulanan tekrarlı ölçümlerin analizi için F1-LD-F1 tasarımı uygulanmıştır. Çıkarımsal istatistikler Brunner ve Puri (2001) tarafından geliştirilen faktöriyel tasarımlarda parametrik olmayan boylamsal verilerin analizi yöntemi kullanılmıştır. Grup etkisinin, zaman etkisinin ve grup ve zaman etkileşiminin incelenmesinde sıralamalara dayalı varyans analizi (ANOVA) tipi istatistik kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları, arkadaş gruplarına göre oluşturulan küme oturma düzeninin öğrencilerin etkinlikler uygulanırken ders dışı konular ile ilgili kendi aralarında konuşmaları ve eşit çaba sarf etmemelerinden dolayı elverişsiz olduğunu göstermektedir. Diğer taraftan, öğrenme stillerine göre belirlenen küme oturma düzeni öğrencilerin öz farkındalığını geliştirmiş ve akademik başarılarını artırmıştır. İstatistiksel analizler, oturma düzeni ve akademik başarı arasında bağlantı oduğunu düşünen öğrencilerin bunun aksini düşünen öğrencilere göre daha iyi bir akademik performans elde ettiğini göstermiştir. Eylem araştırmasının İngilizce öğretimi bağlamında yürütülmesi ve sınıfın düzenlenmesini yabancı dil sınıflarında etkili bir araç olarak kullanılması konularında yapılabilecek pedagojik çıkarımlar tartışıldıktan sonra önerilerde bulunulmuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAction research, EFL, Seating arrangement, Friend groups, Learning stylesen_US
dc.subjectEylem araştırması, Yabancı dil olarak İngilizce, Arkadaş grupları, Öğrenme stillerien_US
dc.titleEffects of Action Research on Students’ Different Seating Arrangements and their Academic Achievementen_US
dc.title.alternativeEylem Araştırması Yönteminin Öğrencilerin Farklı Oturma Düzenleri ve Akademik Başarılarına Etkilerien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-5692-3352en_US
dc.contributor.authorID0000-0002-7233-1082en_US
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10445676.pdf104456763.44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.