Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3299
Title: İlköğretim Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri ve Yeni Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkilerinin İncelenmesi
Other Titles: Examınatıon Of The Relatıonshıp Between 21st Century Skılls And New Medıa Lıteracy Of Prımary School Scıence And Mathematıcs Teachers
Authors: Çil, Elif
Tiryakioğlu, Rukiye
Ordu Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü
0000-0003-1420-8729
Keywords: Fen Bilimleri Öğretmenleri, İlköğretim Matematik Öğretmenleri, Eğitim, Ortaokul
Science Teachers, Elementary Mathematics Teachers, Education, Secondary Schools
Issue Date: 2022
Publisher: Fen Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Araştırma Ordu ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev yapan fen bilimleri ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin 21. yy. becerileri özyeterlik algıları ve yeni medya okuryazarlığının çeşitli değişkenler açısında incelenmesi amaçlandığından, ilişkisel tarama modeline dayalı nicel bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Ordu ili ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapmakta olan fen bilimleri ve ilköğretim matematik öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evrenden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 429 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla öğretmenlerin demografik bilgilerini içeren “Kişisel Bilgiler Formu”, 21. yy. becerileri özyeterlik algılarını ölçmek amacıyla Anagün ve arkadaşları (2016) tarafından geliştirilen ve 42 maddeden oluşan “21. Yüzyıl Becerileri Özyeterlik Algısı Ölçeği”, üçüncü bölümde ise öğretmenlerin yeni medya okuryazarlık düzeylerini ölçmek amacıyla Koc ve Barut (2016) tarafından geliştirilen 35 maddeden oluşan “Yeni Medya Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 23.0 paket programı yararlanılarak analiz edilmiştir. Hem 21. yy. özyeterlik algıları hem de yeni medya okuryazarlığı ölçeklerinden elde edilen sonuçlarda ortak olarak öğretmenlerin webde bilgi arama ve teknoloji kullanma sıklığı, sosyal medya kullanma sıklığı değişkeni açısından istatistiki olarak anlamlı fark bulunmuştur. Diğer taraftan öğretmenlerin cinsiyet değişkeni açısından 21. yy. III özyeterlik algılarında anlamlı fark bulunurken, yeni medya okuryazarlığı ölçeğinde bu fark tespit edilememiştir. Yine benzer şekilde öğretmenlerin medeni durumu, sahip oldukları çocuk sayısı, kıdem yılı değişkenleri açısından yeni medya okuryazarlığı üzerinde anlamlı fark bulunurken 21. yy. özyeterlik algıları için istatistiki olarak anlamlı fark tespit edilememiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin 21. yy. özyeterlilik algıları ile yeni medya okuryazarlığı arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin 21. yy. özyeterlik algıları puanlarının yeni medya okuryazarlığı puanlarını anlamlı düzeyde yordadığı sonucuna varılmıştır.
This research was conducted to determine the 21st-century self-efficacy perceptions and new media literacy levels of science and primary school mathematics teachers and to reveal the relationship between them. The relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The research universe consists of science and primary school mathematics teachers working in schools affiliated with the Ministry of National Education in Ordu province and its districts in the 2021-2022 academic year. The study sample consists of 429 teachers from the universe determined by a simple random sampling method. The 'Personal Information Form' contains the demographic information of the teachers to collect the research data and the '21. Century Skills Self-Efficacy Perception Scale, and in the third part, the 'New Media Literacy Scale' consisting of thirty-five items developed by Koc and Barut (2016), was used to measure teachers' new media literacy levels. The data were analyzed using the SPSS 23.0 package program. The data were analyzed using the SPSS 23.0 package program. In the results obtained from both 21st-century self-efficacy perceptions and new media literacy scales, a statistically significant difference was found between the groups in terms of the frequency of teachers searching for information on the web and using technology, the frequency of using social media, and the frequency of participating in activities organized in the V environment. On the other hand, while there was a significant difference between the groups in 21st-century self-efficacy perceptions of teachers regarding gender variables, this difference could not be determined in the new media literacy scale. Similarly, while there was a significant difference between the groups in the new media literacy scale regarding teachers' marital status, the number of children they have, and years of seniority, no statistically significant difference was found between the groups for 21st-century self-efficacy perceptions. According to the results of the research, it was concluded that there is a moderately significant positive relationship between teachers' 21st-century self-efficacy perceptions and new media literacy. The research concluded that teachers' 21st-century self-efficacy perception scores significantly predicted their new media literacy scores.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3299
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10338468.pdf103384684.12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.