Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/234
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGünaydın, Nevin-
dc.contributor.authorKaya, Elif-
dc.date.accessioned2022-08-10T11:17:00Z-
dc.date.available2022-08-10T11:17:00Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2021-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/234-
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönem çocuğu olan annelerin duygu düzenleme becerilerini belirlemek ve okul öncesi dönemdeki çocuklarının kaygı düzeyi ve duygu ifade biçimi ile ilişkisini ortaya koymaktır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmanın örneklemini, 3-6 yaş arasında çocuğu olan 355 anne oluşturmaktadır. Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde yapılan bu çalışmada, Anne Çocuk Tanıtıcı Bilgi Formu, Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği, Yeniden Düzenlenen Okul Öncesi Kaygı Ölçeği ve Çocuk Duygu İfade Etme Ölçeği – Anne Formu kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan annelerin yaş ortalaması 33.14’dür. Çocukların, yaş ortalaması 4.59, %50.1’i kızdır. Annelerin DDBÖ puanı ile çocukların mutlu duygu puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki vardır. Anne duygu düzenleme becerileri arttıkça ile çocuk kaygı düzeyi azalırken, çocukların mutlu duygu puanı artmaktadır. Çocuğu ile arasındaki ilişkide duygularını düzenleyen anneler çocuklarının duygusal gelişimini olumlu yönde etkilemektedir. Anne DDBÖ toplam puanı arttıkça çocuk mutlu duygu puanı da artarken, üzgün, öfkeli ve korkmuş duygu puanı azalmaktadır. Çocuk kaygı düzeyi, mutlu duygu puanı ile azalırken, öfkeli ve korkmuş duygu puanı ile artmaktadır. Sonuç: Anne duygu düzenleme becerileri çocuğun kaygı düzeyi ve duygu ifade biçimini etkilemektedir.en_US
dc.description.abstractAim: The aim of this study is to determine the emotion regulation skills of mothers with preschool children and to reveal their relationship with the anxiety level and emotion expression of their preschool children. Material and Method: The sample of this study consists of 355 mothers with children between the ages of 3-6. In this descriptive and relationship-seeking study, the Mother Child Descriptive Information Form, the Emotion Regulation Skills Scale, the Revised Preschool Anxiety Scale and the Child Emotion Expression Scale–Mother Form were used. Results: The average age of the mothers participating in the study is 33.14. The average age of the children is 4.59, 50.1% of them are girls. There is a statistically significant positive and moderate correlation between the ERSQ score of the mothers and the happy emotion scores of the children. As the mother's emotion regulation skills increase, the child's anxiety level decreases, while the happy emotion score of the children increases. Mothers who regulate their emotions in the relationship with their children positively affect the emotional development of their children. As the total score of the mother's ERSQ increases, the child's happy emotion score also increases, while the sad, angry and frightened emotion score decreases. While the child's anxiety level decreases with the happy emotion score, it increases with the angry and scared emotion score. Conclusions: Mother's emotion regulation skills affect the child's anxiety level and emotion expression.,en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAnxiety, Emotional Expression, Mother-Child Relationship, Emotion Regulation, Nursing.,Kaygı, Duygu İfade, Anne-Çocuk İlişkisi, Duygu Düzenleme, Hemşirelik.en_US
dc.titleOkul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Annelerin Duygu Düzenleme Becerileri ile Çocuklarının Kaygı Düzeyi ve Duygu İfade Biçimleri Arasındaki İlişkien_US
dc.title.alternativeThe Relatıonship Between Anxıety Level And Emotıon Expressıon Of Chıldren In Early Chıldhood And Mothers' Emotıon Regulatıon Skıllsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentSağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-5382-6354en_US
Appears in Collections:Sağlık Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10355922.pdf103559222.7 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.